USING 3-2-1 STRATEGY IN READING COMPREHENSION TO IMPROVE STUDENTS’ INVOLVEMENT IN ACTIVE LEARNING

Main Authors: Rini, Kusiska, Sada, Clarry, Salam, Urai
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2014
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6674
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6674/7466
Daftar Isi:
  • The classroom action research of using 3-2-1 strategy aims to reveal the problem of students reading comprehension and their involvement in learning activities. Triangulation approach was administered as the technique of data analysis. The used of field note, student and teacher observation sheet, focus group interviews and student achievement test are instruments of data collection.Having conductedthree cycles of action research, the researcher found out that the improvement from cycle to cycle did not only occur to teaching practice but also to the students’ involvement and the students’ ability. 3-2-1 strategy facilitated students to be active learners to do inquiry and constructor of understanding the reading through teacher directed task and activities.Students did not only find information and engage their own interest and knowledge from the readingbut alsothey constructed their understandingby linking their current knowledge with their background knowledge. Keywords: 3-2-1 strategy, students’ involvement, reading comprehension Abstrak: Penelitian tindakan kelas menggunakan strategi 3-2-1 bertujuan untuk mengatasi masalah ketrampilan membaca pemahaman dan keterlibatan siswa dalam proses kegiatan belajar. Pendekatan Triangulasi digunakan sebagai teknik analisis data. Catatan lapangan, lembar observasi siswa dan guru, wawancara kelompok dan tes kemajuan belajar siswa adalah instrumen yang digunakan sebagai alat pengumpulan data. Setelah melakukan penelitian tindakan dalam 3 siklus, ditemukan bahwa terjadi peningkatan dari siklus satu ke siklus lainnya tidak hanya pada kegiatan mengajar tetapi juga pada keterlibatan dan kemampuan siswa dalam belajar. Strategi 3-2-1 membuat siswa menjadi pembelajar aktif dalam melakukan kegiatan inkuiri dan konstruktor dalam memahami bacaan melalui tugas dan kegiatan yang diarahkan oleh guru. Siswa tidak hanya menemukan informasi dan mengaitkan minat serta pengetahuan mereka pada bacaan tetapi juga mereka membangun pemahaman bacaan dengan cara menghubungkan pengetahuan yang ada saat itu dengan latar belakang pengetahuan mereka sebelumnya. Kata kunci: strategi 3-2-1, keterlibatan siswa, pemahaman bacaan.