UPAYA MENINGKATKAN PEMBELAJARAN PASSING ATAS PERMAINAN BOLA VOLI MENGGUNAKAN MEDIA BOLA KARET

Main Authors: ., Fitriana, Supriatna, Eka, Purnomo, Edi
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2014
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6452
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6452/6663
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6452/pdf
Daftar Isi:
  • Abstract: Efforts to improve the learning of passing over a volleyball game usingrubber balls media. Classroom action research aims to know what is the effort ofassembling used rubber ball as the media it’s can to improve in learning passingover a volley ball of fourth grade students in state elementary school 19 Semanas,Galing subdistrict, Sambas Region. The research method that used is descriptivemethod with classroom actionresearch for the form.This carried out with twocycles to 22 students. Data collection techniques used tests, observation anddocumentation. Research conclusion that an increase in students' ability to dopassing above, the number of students who pass praPTK consists of 4 people witha completeness percentage is 18.18%. In the first cycle measures the number ofstudents who pass percentage was 13 with 59.09%, then an increase of 49.91%from the first cycle praPTK to action. In the second cycle measures the number ofstudents who pass in doing passing over the volleyball games are 22 people withthe percentage of completeness then there has been a 100% increase of 49.91%from the first cycle of the action to the action of the second cycle.Keywords: Learning, passing over, rubber ballsAbstrak:Upaya meningkatkan pembelajaran passing atas permainan bola volimenggunakan media bola karet.Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untukmengetahui apakah upaya penerapan media bola karet dapat meningkatkanpembelajaran passing atas bola voli pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 19Semanas Kecamatan Galing Kabupaten Sambas. Metode penelitian yangdigunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas.Penelitian ini dilakukan dengan dua siklus terhadap 22 orang siswa. Teknikpengumpulan data yang digunakan tes, observasi dan dokumentasi.Kesimpulanpenelitian yaitu terjadi peningkatan kemampuan siswa dalam melakukan passingatas, pada praPTK jumlah siswa yang tuntas berjumlah 4 orang dengan persentaseketuntasan yaitu 18,18 %. Pada tindakan siklus pertama jumlah siswa yang tuntasberjumlah 13 dengan persentase 59,09% maka terjadi peningkatan sebesar 40.91% dari praPTK ke tindakan siklus pertama. Pada tindakan siklus kedua jumlahsiswa yang tuntas dalam melakukan passing atas pada permainan voli berjumlah22 orang dengan persentase ketuntasan 100% maka telah terjadi peningkatan40.91 % dari tindakan siklus pertama ke tindakan siklus kedua.Kata kunci :Pembelajaran, passing atas, bola karet