THE EFFECTIVENESS OF TEACHING READING COMPREHENSION OF DESCRIPTIVE TEXT THROUGH KWL STRATEGY
Main Authors: | Setiawan, Arief, ., Ikhsanudin, Suhartono, Luwandi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2014
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5374 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5374/5554 |
Daftar Isi:
- Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui keefektifan dari KWL strategi dalam pengajaran pemahaman membaca teks deskriptif untuk kelas 7A SMP Mujahidin Pontianak pada tahun ajaran 2012/2013. Pada umumnya siswa mengalami kesulitan menemukan ide, informasi-informasi dan penafsiran kata pada teks deskriptif. Untuk mengatasi hal tersebut, peneliti menggunakan KWL strategi dalam pengajaran membaca pada teks deskriptif. Peneliti menggunakan metode pra eksperimen dalam penelitian ini. Ada dua variabel yang terdapat pada penelitian ini, variabel terikat adalah kemampuan siswa dalam membaca teks descriptive. Sementara variabel bebas pada penelitian ini adalah pemahaman membaca teks deskriptif melalui KWL strategi. Hasil yang di dapat melalui analisa tes, rata-rata untuk ujian awal 58.5. Sedangkan rat-rata untuk ujian akhir 80.5. Melalui perhitungan statistik, maka nilai yang di dapat untuk ukuran efektifitas adalah 2.39, ini menunjukkan bahwa hasil efektifitas pada penilitian ini pada posisi tinggi. Kemudian, hipotesis pada penelitian diterima. Kata Kunci: KWL, membaca, teks deskripstif Abstract: The purpose of this research is to know the effectiveness of KWL strategy in teaching reading comprehension of descriptive text to the 7A grade students of SMP Swasta Mujahidin Pontianak in academic year 2012/2013. The students in this class found difficulties to identify the main idea, detail information, and word interpretation, especially in descriptive text. To solve the students problem the researcher used the KWL strategy in teaching reading. The method of this research used is a pre experimental research. Concerning this research, there two variables, dependent variable (students reading comprehension skill of descriptive text) and independent variable (reading comprehension skill of descriptive text using KWL strategy). The result of data analysis showed that the KWL strategy is effective in teaching reading comprehension. The calculation the mean score of pre test is 58.5. The mean score of post test is 80.5. The effect size of the use KWL strategy is 2.39, which is categorized as highly effective (highly criteria). Teaching reading comprehension of descriptive text through KWL technique for 7A grade students of SMP Swasta Mujahidin Pontianak in academic year 2012/2013 has been proved effective. In other words, the hypothesis is accepted. Keywords: KWL, Reading, Descriptive Text