PENGGUNAAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS III SDN 18 PELANGOR SELUAS
Main Authors: | Mulyani, Evi, ., Abdussamad, Halidjah, Siti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2014
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5318 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5318/5485 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5318/pdf |
Daftar Isi:
- Abstrak: Penggunaan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas III SDN 18 Pelangor Seluas. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode demonstrasi. Penelitian ini termasuk penelitian tindakan kelas (PTK) dengan metode yang digunakan adalah metode demonstrasi. Hasil penelitian untuk perencanaan skor rata-rata siklus I sebesar 2,06 dan pada siklus II naik menjadi 2,54. Hasil pelaksanaan persentase rata-rata kegiatan guru pada siklus I sebesar 70% dan pada siklus II meningkat menjadi 81,25%. Hasil belajar siswa siklus I rata-rata 50% dan pada siklus II mengalami peningkatan menjadi 78%. Hal ini berarti pembelajaran dengan menggunkan metode demonstrasi dalam pembelajaran matematika tentang menjumlahkan dengan satu kali teknik menyimpan dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas III SDN 18 Pelangor Seluas. Kata Kunci : Penggunaan, metode demonstrasi, peningkatan hasil belajar, matematika. Abstract: The using demonstration method for increasing to the mathematic learning result of the student grade III SDN 18 Pelangor Seluas. The aims of this research was for increasing to study result of the sudent the using demonstration method. On the research of mathematic use to know of method demonstration on mathematic of class III SDN 18 Pelangor Seluas Subistrict. The action research of class is include (PTK) with method is commonly use of method demonstration. The result of research is for planning average cost cycle I as a big 2,06 and on the cycle II increase as 2,54. The result implementation of presentation with the average cost cycle of the teacher activity of the cycle I with the result 70 %, whereas of the cycle II increase as 81,25 %. The result study of student of cycle I be found result 50 % and also on the cycle II they too experience or be found the result 78 %. In this case mean that aspect of learning use the method demonstration. On the aspect of learning of mathematic with the totalizer on the one technique can store and also increase of the result study of the student grade III SDN Pelangor Seluas. Key word: Using, method demonstration, increase learning result, mathematic.