PEMBELAJARAN IPA DENGAN METODE DEMONSTRASI DI KELAS V SDN 01 DELTA PAWAN
Main Authors: | F34210064, Kustina, ., Abdussamad, Margiyati, K.Y |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2014
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5139 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5139/5264 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5139/pdf |
Daftar Isi:
- Abstract : This study was based on the lack of student learning activity that adversely affects the learning outcomes in science teaching fifth grade at SDN 01 Delta Pawan Ketapang . The purpose of this study is to describe the application of the method of demonstration in science learning and activities in improving learning outcomes fifth grade students of SDN 01 Delta Pawan . This study used a descriptive method to form action research ( PTK ) . The students who become research subjects were 21 people . Planning stage acts carried out by designing procedures , determine the source of the data , determines the action material , and determine the form of action . Implementation phase of the learning is done collaboratively between researchers and colleagues ( collaborators ) . Reflection is done at the end of each lesson or meeting on each cycle . Data collection techniques using direct observation tenik using the observation sheet . Based on observations of the implementation of measures showed increased activity and student learning outcomes in each cycle Keywords : Activity , learning, science , method demonstration Abstrak: Penelitian ini didasarkan pada rendahnya aktivitas belajar siswa yang berdampak pada rendahnya hasil belajar pada pembelajaran IPA di kelas V SDN 01 Delta Pawan Ketapang. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan penerapan metode demontrasi dalam pembelajaran IPA dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas V SDN 01 Delta Pawan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas (PTK). Adapun siswa yang menjadi subjek penelitian berjumlah 21 orang. Tahap perencanaan dilaksanakan dengan merancang prosedur tindakan, menentukan sumber data, menentukan bahan tindakan, dan menentukan bentuk tindakan. Tahap pelaksanaan pembelajaran dilakukan secara kolaboratif antara peneliti dan teman sejawat (kolaborator). Refleksi dilakukan pada setiap akhir pembelajaran atau pertemuan pada setiap siklus. Teknik pengumpul data menggunakan tenik observasi langsung menggunakan lembar observasi. Berdasarkan hasil pengamatan pelaksanaan tindakan menunjukkan peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa pada tiap siklus Kata Kunci: Aktivitas, hasil belajar, IPA, metode demonstrasi