PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL PADA PEMBELAJARAN IPA DI KELAS IV SDN 47 KUBU RAYA
Main Authors: | Supiana, Neneng, Uliyanti, Endang, Buwono, Sri |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/507 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/507/pdf |
Daftar Isi:
- This research about improving students learning activities through visualization media in science lesson in the fourth grade of elementary school 47 Kubu Raya. This research used descriptive research design. It is a qualitative design and collaboration form. The purpose of this research was improving students mental and psychology activities in science lesson and improving students emotional activities in science lesson. The result from the research applied was in cycles I 52,62% was increasing to be 78,06% in cycles II for improving students psychology activities. in cycles I 61,65% was increasing to be 83,07% in cycles II for improving students mental activities. Then in cycles I 41,22% was increasing to be 79,82% in cycles II for improving students emotional activities through visualization media in science lesson. It means there is improving students learning activities through visualization media in science lesson in fourth grade of elementary school 47 Kubu Raya has been proven. Abstrak:Penelitian ini tentang Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Visualisasi pada Pembelajaran IPA di kelas IV SDN 47 Kubu Raya. Penelitian ini menggunakan deskriptif dalam bentuk kualitatif dan kolaboratif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas mental dan fisik siswa dalam pembelajaran IPA dan juga meningkatkan aktifitas emosional siswa dalam pelajaran IPA. Hasil penelitian diterapkan adalah pada siklus I 52,62% meningkat menjadi 78,06% pada siklus II untuk meningkat aktivitas fisik siswa. Pada siklus I 61,65% meningkat menjadi 83,07% pada siklus II dalam meningkatkan mental siswa. Lalu, pada siklus I 41,22% meningkat menjadi 79,82% pada siklus II dalam meningkatkan aktifitas emosional siswa melalui penggunaan media visualisasi pada pembelajaran IPA. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan aktivitas belajar siswa melalui visual pada pembelajaran IPA kelas IV SDN 47 Kubu Raya telah terbukti.