PENGARUH KOMUNIKASI GURU-SISWA TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PELAJARAN EKONOMI SISWA SMA TAMAN MULIA

Main Authors: Maya Lisna, Aris, H. Matsum, Junaidi, Rosyid, Rum
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2013
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3469
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3469/3504
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3469/pdf
Daftar Isi:
  • Abstract: This study aims to determine how the effect of teacher-student communication on critical thinking on economic subjects high school students Taman Mulia Kubu Raya. Forms of research in this study is the relationship with the clause of associative research methods / relationship. The sample was 70 students. The results of this study concluded that (1) the teacher-student communication that takes place in the teaching and learning activities in Taman Mulia High School is a Kubu Raya high (good) which in terms of the communication model by 68.28%, the elements in communications at 62.57 % and amounted to 71.14% effective communication. (2) students' critical thinking skills on economic subjects Kubu Raya Taman Mulia High School as a whole amounted to 57.17% with enough categories. (3) there is a positive influence in teacher-student communication on critical thinking on economic subjects high school students Kubu Raya Taman Mulia in the amount of 8.2% while the rest is influenced by other factors. Keywords: Teacher-Student Communication and Critical Thinking Skills Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh komunikasi guru-siswa terhadap kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran ekonomi siswa SMA Taman Mulia Kubu Raya. Bentuk penelitian dalam penelitian ini adalah hubungan klausal dengan metode penelitian asosiatif/hubungan. Sampel penelitian ini adalah 70 siswa. Hasil dari penelitian dapat disimpulkan bahwa (1) komunikasi guru-siswa yang berlangsung dalam kegiatan belajar mengajar di SMA Taman Mulia Kubu Raya adalah tinggi (baik) yang ditinjau dari model komunikasi sebesar 68,28%, unsur-unsur dalam komunikasi sebesar 62,57% dan komunikasi efektif sebesar 71,14%. (2) kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran ekonomi SMA Taman Mulia Kubu Raya secara keseluruhan sebesar 57,17% dengan kategori cukup. (3) terdapat pengaruh positif dalam komunikasi guru-siswa terhadap kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran ekonomi siswa SMA Taman Mulia Kubu Raya yaitu sebesar 8,2% sedangkan sisanya dipengaruhi oleh faktor lain. Kata Kunci : Komunikasi Guru-Siswa dan Kemampuan Berpikir Kritis