IMPROVING STUDENTS ANALYTICAL EXPOSITION TEXT WRITING SKILLS THROUGH GUIDED PROMPT-RESPONSE ACTIVITY

Main Authors: Nurhikmah, Iik, Apriliaswati, Rahayu, Novita, Dewi
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2013
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3250
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3250/3232
Daftar Isi:
  • Abstract: Teks berisi pesan persuasif merupakan salah satu bentuk teks yang paling sering dijumpai dalam kehidupan sehari-hari. Iklan layanan masyarakat tentang merokok atau daur ulang adalah contoh-contoh penyampaian pesan persuasif yang memiliki tujuan sosial untuk membujuk masyarakat. Siswa kelas XI SMA Negeri 8 Pontianak mempelajari tujuan sosial ini melalui teks analytical exposition. Mereka dituntut untuk dapat menguasai teks ini baik secara lisan maupun tulisan. Sayangnya, dalam menulis teks analytical exposition, mereka belum mampu menggunakan struktur kalimat majemuk, dan kalimat majemuk bertingkat yang merupakan salah satu ciri kebahasaan teks ini. Mereka juga belum dapat menulis struktur umum teks yang lengkap yang terdiri dari thesis, argument, dan reiteration. Penelitian tindakan kelas ini dilakukan untuk memecahkan permasalahan tersebut. Subjek penelitian ini terdiri dari 32 siswa. Setelah menerapkan teknik guided prompt-response activity, nilai rata-rata siswa meningkat dari 66.59 di siklus ke-1 menjadi 73.94 di siklus ke-2. Dengan teknik ini, siswa berlatih menulis kalimat majemuk dan kalimat majemuk bertingkat melalui kegiatan melengkapi kalimat. Untuk membimbing siswa menulis struktur umum teks yang lengkap, guided prompt-response frame digunakan selama proses menulis. Hasilnya, kemampuan siswa dalam menulis teks analytical exposition juga meningkat. Kata kunci: analytical exposition, prompt-response activity Abstract: Dealing with persuasive messages is one of the most common engagements with text that happens in peoples daily life. Public service campaigns about recycling and smoking are some examples of persuasion that have one purpose that is to persuade people. Eleventh grade students of SMA Negeri 8 Pontianak learned this texts social function through analytical exposition text. They are required to perform the text both in spoken and written form. Unfortunately, in analytical exposition text writing task, they did not use correct structure of compound and complex sentences as one of the language features of the text. Besides, they had not been able to write complete stages of the text including thesis, arguments, and reiteration. This classroom action research was aimed at solving the problems. It involved 32 students from class IPA 1 as the research subjects. After applying guided prompt-response activity, the students achievement in writing analytical exposition text improved from 66.59 in cycle 1, to 73.94 in cycle 2. With this activity, students had more practice in writing compound sentence and complex sentences through sentence completion exercise. Besides, during the writing process a guided prompt-response frame was used to assist students in writing complete stages of the text. Consequently, the technique successfully improved the students achievement in writing analytical exposition text. Key words: analytical exposition, prompt-response activity