EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI

Main Authors: Adinata, Ferry, ., Warneri, Basri, M.
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2013
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3059
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3059/3040
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3059/pdf
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/3059/pdf_1
Daftar Isi:
  • Abstract: Effectiveness Learning Group Investigation Model To Enhance Student Learning Outcomes Lesson In Economics. This study aims to determine whether the group investigation model of learning is more effective than conventional learning model for improving student learning outcomes in the class of economic subjects. This form of experimental research study conducted with the type of experiment is quasi-experiment (Experiment Quasy Reasearch). Based on a statistical calculation of the average post-test results of the control class average of 64.29 and a post-test results of the experimental class 69.82 calculations obtained using SPSS with significance <? or 0.034 <0.05 then Ha is accepted. This means that the learning process by providing treatment group investigation for the provision of learning is more effective than conventional models to improve student learning outcomes on economic subjects. Keywords: Group Investigation Model Learning, Learning Outcomes. Absrak: Efektivitas Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah model pembelajaran group investigation lebih efektif dibandingkan dengan model pembelajaran konvensional terhadap peningkatan hasil belajar siswa kelas pada mata pelajaran ekonomi. Penelitian ini berbentuk penelitian eksperimen dengan jenis eksperimen yang dilakukan adalah eksperimen semu (Quasy Experiment Reasearch). Berdasarkan hasil perhitungan statistik dari rata-rata hasil post-test kelas kontrol 64,29 dan rata-rata hasil post-test kelas eksperimen 69,82 diperoleh perhitungan menggunakan program SPSS dengan signifikansi < ? atau 0,034 < 0,05 maka Ha diterima. Hal ini berarti proses belajar mengajar dengan memberikan perlakuan berupa pemberian pembelajaran group investigation lebih efektif daripada model konvensional untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi. Kata Kunci: Model Pembelajaran Group Investigation, Hasil Belajar.