IMPROVING STUDENTS’ LISTENING COMPREHENSION BY USING VIDEO OF ORAL NARRATIVE TEXT
Main Authors: | Puspa, Tiara, Arifin, Zainal, Surmiyati, Surmiyati |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2018
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/24180 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/24180/75676575859 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to investigate the effectiveness of using video of oral narrative in teaching listening of oral narrative text in improving students’ listening comprehension to the eighth grade students of SMPN 4 Sungai Ambawang in academic year 2013/2014. The population of this research was the eighth grade students of SMPN 4 Sungai Ambawang and the total sample was 34 students from class VIII A. The data were derived from multiple choice test. The result showed that the mean score of pretest was 50 while the posttest was 69. The different score between pretest and posttest was 19. The calculation of the effect size shows that the ES value was higher than the coefficient (2,4 < 0.8). In conclusion, this study proved that the use of video of oral narrative text was effective in improving students’ listening comprehension. Keywords : Narrative Text, Listening Comprehension, Video Abstrak : Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki keefektifan penggunaan video naratif di dalam mengajar kemampuan mendengarkan untuk mengembangkan kemampuan mendengarkan siswa kelas VII dari SMPN 4 Sungai Ambawang tahun ajaran 2013/2014. Jumlah peserta dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII dari SMPN 4 Sungai Ambawang dan sampel berjumlah 34 siswa diambil dari kelas VIII A. Data diambil dari tes pilihan ganda. Hasil menunjukkan nilai rata-rata dari pre test adalah 50 sedangkan post test adalah 69. Perbedaan nilai antara pre test dan post test adalah 19. Penghitungan efek dari stimulus oral video menunjukan bahwa hasilnya lebih tinggi dari pada koefisiennya (2,4 < 0.8). Kesimpulannya, penelitian ini membuktikan bahwa penggunaan video naratif teks efektif dalam meningkatkan kemampuan mendengarkan siswa Kata Kunci : Teks Naratif, Kemampuan Mendengarkan, Video