IMPROVING STUDENTS READING COMPREHENSION ON NARRATIVE TEXT THROUGH RECIPROCAL TEACHING TECHNIQUE
Main Authors: | Rahmani, Eka Fajar, Sada, Clarry, ., Sumarni |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/2206 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/2206/2151 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/2206/2152 |
Daftar Isi:
- Abstract: This research was carried out to improve the students reading comprehension on narrative text, especially main idea and moral value through Reciprocal Teaching technique. It was a Classroom Action Research which was conducted in two cycles. The subject of this research was Grade XI IPA 1, numbering 32 students. The data was collected using observation checklist, fieldnote, and test. The data was interpreted by describing the observation checklist and fieldnote. It also used mean score and percentage to scoring the test. The results indicated the students reading comprehension on narrative text improve in two cycles through Reciprocal Teaching technique. The students comprehension on main ideas moral values was better in the second cycle than the first cycle which was shown by the percentage of its aspects. In the first cycle, the students achieved 65,71% for the main idea, and 33,33% for the moral value; while in the second cycle, the students achieved 70,53% for the main idea and 65,58% for the moral value. Key words: Reciprocal Teaching Technique, Narrative Text Abstrak: Penelitian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kemampuan siswa memahami teks naratif, khususnya ide pokok dan nilai moral dengan menggunakan teknik Reciprocal Teaching. Penelitian ini adalah sebuah Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek dari penelitian ini adalah Kelas XI IPA 1, yang berjumlah 32 siswa. Data penelitian dikumpulkan melalui ceklis observasi, catatan lapangan, dan tes. Data tersebut dianalisa dengan mendeskripsikan ceklsi observasi dan catatan lapangan. Analisa data juga dilakukan dengan cara mencari nilai rata-rata dan persentase dalam menilai tes. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan siswa memahami teks naratif meningkat dalam 2 siklus melalui teknik Reciprocal Teaching. Pada siklus kedua kemampuan siswa dalam memahami ide pokok dan nilai moral lebih baik daripada siklus pertama sebagaimana yang ditunjukkan oleh hasil persentase dari masing-masing aspek. Pada siklus pertama, presentase siswa dalam memahami ide pokok adalah sebesar 65,71% dan sebesar 33,33% dalam memahami nilai moral; sedangkan pada siklus kedua, presentase siswa adalah sebesar 70,53% untuk ide pokok dan 65,58% untuk nilai moral. Kata kunci: Teknik Reciprocal Teaching, Teks Naratif