IMPROVING STUDENT'S WRITING DESCRIPTIVE TEXT BY USING THE PICTURE WORD INDUCTIVE MODEL (PWIM)

Main Authors: Kartika, Zuraida, ., Sofian, Suhartono, Luwandi
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2013
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/2035
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/2035/1979
Daftar Isi:
  • Abstract : This research aims to find out how well the picture word inductive model (PWIM) improve writing in vocabularies and organization (structures) of descriptive text in VIII grade students SMP Negeri 3 Nanga Tayap Ketapang Regency Kalimantan Barat. The research method is a classroom action research (CAR). In this study, Picture Word Inductive Model (PWIM) was used as a strategy to help students by using pictures and some key words. The techniques of data collecting in this research were field notes and writing test. Data was analyzed by using scoring table. The students writing ability in descriptive text improved in three cycles. The percentage of improvement in this research was from 78.1% until 100% passed the minimum standard score. Keywords: writing ability,picture word inductive model strategy,classroom action research,descriptive text. Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa baik picture word inductive model (PWIM) meningkatkan hasil belajar siswa pada penulisan kata-kata dan susunan teks deskripsi di kelas VIII SMP Negeri 3 Nanga Tayap Kab.Ketapang Provinsi Kalimantan Barat. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Dalam penelitian ini, Picture Word Inductive Model (PWIM) digunakan sebagai sebuah strategi belajar untuk membantu siswa dengan menggunakan gambar dan beberapa kata kunci. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah catatan kegiatan dan tes menulis. Data dianalisis menggunakan table penilain. Kemampuan menulis siswa dalam teks deskripsi meningkat dalam tiga siklus. Persentase peningkatan dalam penelitian ini dari 78,1% sampai 100% telah memenuhi standar ketuntasan minimum. Kata kunci : kemampuan menulis, strategi picture word inductive model,penelitian tindakan kelas, teks deskripsi.