IMPROVING STUDENTS’ READING COMPREHENSION THROUGH PRE-READING STRATEGIES AT TENTH GRADE STUDENTS
Main Authors: | Mariam, ., Wijaya, Bambang, Bunau, Eusabinus |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2017
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/19882 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/19882/16328 |
Daftar Isi:
- Abstract: This research is to solve students’ problem in improving reading comprehension in descriptive text to the tenth grade students of SMK Bina Putra Sungai Raya. The method used in this research is classroom action research. The sample of the study is the tenth grade students of SMK Bina Putra Sungai Raya in Academic Year 2012/2013. The tool of data collecting was reading test, observation sheet and field notes. The improvement of students’ reading comprehension could be seen from the result of every meeting. Based on the data analysis, the mean score of cycle 1 is 58.83. For each aspect, the mean score of finding main idea is 57 and 33 for supporting idea. There were only 10 students (40%) who got 65 or higher. The mean score of cycle 2 is 70,58. For each aspect, the mean score of finding main idea is 64,5 and 42 for supporting idea. There were improvements in each aspect from cycle 1 to cycle 2. The percentage of the number of students who got 65 or higher rose to 76 %. It can be concluded that teaching reading through pre-reading strategies can improve the students’ reading comprehension. Keywords: Solve, descriptive text, cycle Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengatasi kesulitan siswa memahami paragraf deskriptif pada siswa kelas sepuluh SMK Bina Putra Sungai Raya. Metode penelitian ini adalah penelitian tindakan. Peserta penelitian adalah siswa kelas sepuluh SMK Bina Putra Sungai Raya tahun ajaran 2012/2013. Alat mengumpulkan data yaitu sebuah tes membaca,lembar pengamatan dan catatan lapangan. Perkembangan pemahaman membaca siswa dpat dilihat dari hasil tiap pertemuan. Berdasarkan data analisa, nilai rata-rata siklus 1 yaitu 58.83. Untuk tiap aspeknya, nilai rata-rata untuk mengetahui ide pokoknya adalah 57 dan untuk ide pendukung 33. Hanya ada 10 siswa (40%) yang mendapat nilai 65 atau lebih. Nilai rata-rata utnuk siklus 2 yaitu 70.58. Untuk tiap aspek, nilai rata-rata untuk mengetahui ide pokok adalah 64.5 dan ide pendukung 42. Ada perkembangan/peningkatan yang terjadi dari siklus 1 ke siklus 2. Persentase siswa yang mendapat nilai 65 atau lebih meningkat menjadi 76%. Dapat disimpulkan bahwa mengajar dengan strategi pre-reading dapat meningkatkan pemahaman siswa atas membaca. Kata kunci: Mengatasi, teks deskriptif, siklus