IMPROVING STUDENTS RECOUNT TEXT WRITING BY USING PICTURE SERIES
Main Authors: | Yusnita, Eni, Sada, Clarry, Novita, Dewi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1642 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1642/pdf |
Daftar Isi:
- Abstract: This research is about improving students recount text writing by using picture series. The objective of this research is to improve the students recount text writing by using picture series. Based on the writer experience during teaching, the students were difficult to get ideas in recount text paragraph. For example the students were difficult to get the ideas without the clue of picture series. The methodology of this research is a classroom action research which consisted of 2 cycles. The subject of this research was the tenth grade students. The number of participants in this research was 40 students. In completing the research, the researcher used the observation, written test and field note as the instruments of collecting the data. By conducting the classroom action research, it was found out that using picture series improved the students recount text writing. The result of this research has shown that the students progress in improves writing in each cycle. First cycle was 61.5 (less than 65, not achieved). The second cycles, was 66.0 (Achieved) which was higher than the KKM score. So, the use of picture series will help the students in improving recount text writing. Key Word: Improving Students Recount Text Writing Abstrak: Penelitian ini adalah tentang meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks berbentuk recount dengan menggunakan gambar berseri. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks berbentuk recount dengan menggunakan gambar berseri. Berdasarkan pengalaman penulis selama mengajar, siswa sulit menemukan ide dalam paragrap teks berbentuk recount. Sebagai contoh, siswa sulit menemukan ide tanpa ada panduan untuk membantu siswa dalam menemukan ide didalam paragrap tersebut. Metode penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas XPJ, yang berjumlah 40 siswa. Dalam melengkapi penelitian ini, penulis menggunakan cara observasi, tes tertulis dan catatan lapangan, sebagai alat dalam pengumpulan data. Dengan melakukan penelitian tindakan kelas, ditemukan bahwa dengan menggunakan gambar berseri dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks berbentuk recount. Hasilnya dapat terlihat dari proses-proses peningkatan dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa disetiap siklusnya. Siklus pertama didapati nilai rata-rata 61,5 yang berarti dibawah KKM dan siklus kedua didapati nilai rata-rata 66.0 yang artinya diatas KKM. Jadi, penggunaan gambar berseri dapat membantu siswa dalam meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks berbentuk recount. Kata Kunci: Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Recount