MODEL KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PKN KELAS IV SDN 11 SUNGAI RAYA

Main Authors: Pangaribuan, Rismawaty, Sabri, Tahmid, ., Witarsa
Format: Article info application/pdf eJournal
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2013
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1449
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1449/pdf
Daftar Isi:
  • Abstract: The Research about The Application of Cooperative Learning Mode Type Two Stay Two Stray to Increase Learning Activity of the students in Fourth Grade of Elementary School 11 in Sungai Raya Bengkayang Regency aims to get the information about the increase of learning activity of the students after studying applied by cooperative learning mode type Two Stay Two Stray. This research used a descriptive method. The experiment form was the action research. The learning pretest result of cycle I is 53,58 and cycle II is 76,41. The result of learning activity in cycle I is 28,96% and cycle II is 61,14%, its increasing 32,18%. So, the conclusion is the application of cooperative learning mode type two stay two stray can increase the learning activity of the students in Fourth Grade of Elementary School 11 in Sungai Raya Bengkayang Regency. Abstrak: Penelitian tentang Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas IV SD Negeri 11 Sungai Raya Kabupaten Bengkayang bertujuan untuk memperoleh informasi tentang peningkatan aktivitas belajar siswa setelah mengikuti pembelajaran dengan model kooperatif tipe two stay two dalam pembelajaran PKn kelas IV SD Negeri 11 Sungai Raya Kabupaten Bengkayang. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Hasil belajar siswa pada Siklus I adalah 53,58 sedangkan pada siklus II sebesar 76,41. Rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I 28,96% dan pada siklus II sebesar 61,14%, terjadi peningkatan sebesar 32,18%. Maka dapat disimpulkan penerapan pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV SD Negeri 11 Sungai Raya Kabupaten Bengkayang. Kata Kunci: Model Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray, Aktivitas Belajar