THE USE OF MIND MAP TECHNIQUE IN IMPROVING STUDENTS’ DESCRIPTIVE PARAGRAPH WRITING

Main Authors: Hodri, Amini, Sutapa, Gatot, Arifin, Zainal
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2015
Online Access: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/11332
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/11332/10745
Daftar Isi:
  • Abstract:The objective of this research is to know how mind map technique helps students in writing descriptive paragraph through teaching learning process to eighth grade students of SMP Koperasi Pontianak in academic year 2013/2014. The research form is classroom action research that conducted in two cycles consist of two meetings and one meeting. The subject of the research is eighth grade students numbering 36 students. The finding of the research shows there is increase in students’ writing using mind map techniques. The increase was encouraged by teacher’s effort in identifying the main problem in students’ writing and then finding the solution. The process of planning, acting, observing, and reflecting helps the teacher to evaluate the activities and plan the next action for a better result. The teacher found that it was better to use topic that is familiar to students and to model the process before encouraging them to start to use the technique for themselves. Key words: Mind Map Technique, Descriptive Paragraph Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana teknik peta pikiran dapat membantu siswa dalam menulis paragraph deskriptif pada proses belajar mengajar di kelas delapan SMP Koperasi Pontianak tahun ajaran 2013/2014. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus yang terdiri dari dua pertemuan dan satu pertemuan. Objek penelitian adalah siswa-siswa kelas delapan yang berjumlah 36 siswa. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan dalam kemampuan siswa menulis paragraph deskripsi dengan menggunakan teknik peta pikiran. Peningkatan tersebut didorong oleh usaha guru dalam mengidentifikasi masalah utama yang dihadapi siswa dalam menulis dan kemudian mencari solusi dari masalah tersebut. Proses perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi membantu guru mengevaluasi aktivitas belajar dan merencanakan tindakan selanjutnya agar tercapai hasil yang lebih baik. Guru menemukan bahwa lebih baik menggunakan topik yang sudah dikenal siswa dan kemudian member contoh proses penulisan menggunakan teknik peta pikiran sebelum meminta siswa untuk menggunakan teknik tersebut untuk dirinya sendiri. Kata Kunci: Teknik Peta Pikiran, Paragrap Deskriptif.