TEACHING SPEAKING BY USING SNAKE AND LADDER GAME
Main Authors: | Mawaddah, Syarifah, Suhartono, Luwandi, ., Wardah |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10260 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10260/9935 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to find out the effectiveness, the strengths, and the weaknesses of the snake and ladder game in teaching speaking to the seventh grade students of SMPN 4 Ketapang in academic year 2013/2014. This research was conducted as a pre experimental research with the one group pretest-posttest. The sample of this research were class VII C which consists of 24 students. The data were collected through pretest and posttest of students’ speaking performance and were analyzed by using Effect Size (ES) formula. The result of mean score of the students in pretest before treatment is 51.33 and the students mean score of posttest after treatment is 74.53. The finding shows that the effect of treatment is 1.49 (>1.00) or categorized as strong effect. It indicates that the use of snake and ladder game is effective in teaching speaking. Keywords: Teaching, Speaking, snake and ladder game Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan, kelebihan, dan kekurangan penggunaan permainan ular tangga dalam pengajaran berbicara terhadap siswa kelas VII SMPN 4 Ketapang tahun ajaran 203/2014. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode pre eksperimen dengan desain pretest dan posttest. Sampel penelitian ini adalah siswa- siswa dari kelas VII C. Data penelitian dikumpulkan melalui pretest dan posttest dengan menggunakan performa berbicara siswa dan data tersebut dianalisa dengan menggunakan rumus ES (Tingkat Efektifitas). Hasil dari nilai rata – rata pretest sebelum pengujian adalah 51,33 dan nilai rata- rata siswa setelah pengujian adalah 74,53. Hasil penelitian menunjukan bahwa efek dari permainan snake and ladder adalah 1.49 (>1.00) atau dikategorikan memiliki efek yang kuat. Hal ini menandakan bahwa penggunaan permainan ular tangga efektif dalam pengajaran berbicara. Kata kunci : Pengajaran, Berbicara, Permainan ular tangga