APRESIASI SISWA SMP TERHADAP PEMENTASAN DRAMA BALIATN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL
Main Authors: | Oktaviarie, Deny, Priyadi, A. Totok, ., Syambasril |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10013 http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/10013/9769 |
Daftar Isi:
- Abstract: This study aimed to describe the ability of students to appreciate the elements of the play using audiovisual media in Junior High School eighth grade 7 Pontianak. The method used is descriptive method of quantitative form. Source of data used is subject teachers Indonesian named Sugiarto S.Pd, while the results of the task data eighth grade students of SMP Negeri 7 Pontianak in response elements Baliatn drama performance based on questions that have been provided by the author in the form of an objective test. Data collection techniques are indirect communication techniques and measurement techniques. Students 'appreciation of research results to the play as follows (1) The results of the students' ability respond intrinsic elements in the play Baliatn Junior High School eighth grade 7 Pontianak academic year 2013/2014 with an average value of 62.5 with the highest value of 80.00 and the lowest value of 50.00. These data suggest there are 16 students or 70% of students received grades below 70 and only 8 students or only 30% of students scoring above 70, (2) the student's ability to appreciate the meaning of results supporting elements in the play Baliatn Junior High School eighth grade 7 Pontianak 2013/2014 school year with an average value of 70.61 with a highest value of 90.00 and the lowest value of 40.00. These data suggest there are 10 students or 40% of students received grades below 70 and only 10 students or only 60% of students scoring above 70, (3) the results it can be concluded that the ability, the ability of eighth grade students of SMP Negeri 7 Pontianak school year 2013/2014 respond elements of the play Baliatn with an average value of 66.66 (enough), with the highest value of 80.00 and the lowest value of 50.00 Keywords: Appreciation, Baliatn drama, audiovisual. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan siswa mengapresiasi unsur-unsur pementasan drama menggunakan media audiovisual di kelas VIII SMP Negeri 7 Pontianak. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode deskriptif bentuk kuantitatif. Sumber data yang digunakan adalah guru mata pelajaran bahasa Indonesia yang bernama Sugiarto S.Pd, sedangkan datanya hasil tugas siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Pontianak dalam menanggapi unsur-unsur pementasan drama Baliatn berdasarkan soal yang telah disediakan oleh penulis berupa tes objektif. Teknik pengumpulan data yaitu teknik komunikasi tidak langsung dan teknik pengukuran. Hasil penelitian apresiasi siswa terhadap pementasan drama sebagai berikut (1) Hasil kemampuan siswa menanggapi unsur-unsur intrinsik pementasan drama Baliatn di kelas VIII SMP Negeri 7 Pontianak tahun pelajaran 2013/2014 dengan rata-rata nilai 62,5 dengan nilai tertinggi 80,00 dan nilai terendah 50,00. Data ini menunjukkan ada 16 siswa atau 70% siswa memperoleh nilai di bawah 70 dan hanya 8 siswa atau hanya 30% siswa memperoleh nilai di atas 70, (2) makna Hasil kemampuan siswa mengapresiasi unsur-unsur pendukung pementasan drama Baliatn di kelas VIII SMP Negeri 7 Pontianak tahun pelajaran 2013/2014 dengan rata-rata nilai 70,61 dengan nilai tertinggi 90,00 dan nilai terendah 40,00. Data ini menunjukkan ada 10 siswa atau 40% siswa memperoleh nilai di bawah 70 dan hanya 10 siswa atau hanya 60% siswa memperoleh nilai di atas 70, (3) hasil kemampuan tersebut dapat disimpulkan bahwa, kemampuan siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Pontianak tahun pelajaran 2013/2014 menanggapi unsur pementasan drama Baliatn dengan nilai rata-rata 66,66 (cukup), dengan nilai tertinggi 80,00 dan nilai terendah 50,00. Kata Kunci: Apresiasi, drama Baliatn, audiovisual.