PENGEMBANGAN LKS DENGAN SCIENTIFIC APPROACH UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA

Main Authors: Novita, Rara, Suyatna, Agus, Ertikanto, Chandra
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Pembelajaran Fisika , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/8866
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/8866/5561
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/downloadSuppFile/8866/1093
Daftar Isi:
  • Student’s worksheet used in the school is still focusing to measure knowledge or material concept comprehension. Meanwhile, skills are not completely developed yet. This condition leads to develop of student’s worksheet with scientific approach to increase student’s creative thinking skills. This development research aimed to (1) produce student’s worksheets, (2) know of the interest and easy of student’s worksheet, and (3) know of effectivity of the student’s worksheet in terms of outcomes increase creative thinking skills. Research steps started from need analysis, identification of resources, identification of product specifications, product development, internal testing, external testing, and production. Results of this research were (1) student’s worksheets of creative thinking skills development result;(2) the attractiveness and easy of student’s worksheet categorized as very attractive and easy to use with each value of 3.37 and 3.11 ;(3) the effectifity of student’s worksheet 79,41% of the students completed the KKM. Lembar kerja siswa yang digunakan di sekolah pada umumnya masih menekankan dalam aspek pengetahuan atau penguasaan konsep materi saja, sedang­kan aspek keterampilan belum sepenuhnya dikembangkan. Kondisi ini yang melatarbelakangi untuk melakukan pengembangan LKS dengan scientific approach untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa. Tujuan penelitian ini adalah (1) menghasilkan produk LKS; (2) mengetahui kemenarikan dan kemudahan LKS serta (3) mengetahui efektifitas LKS ditinjau dari hasil peningkatan keterampilan berpikir kreatifnya. Tahap pengembangan ini meliputi analisis kebutuhan, identifikasi sumber daya, identifikasi spesifikasi produk, pengembangan produk, uji internal, uji eksternal, dan produksi. Hasil dari penelitian ini adalah (1) LKS hasil pengembangan keterampilan berpikir kreatif siswa, (2) kemenarikan dan kemudahan LKS dikategorikan sangat menarik dan mudah digunakan dengan masing-masing nilai 3,37 dan 3,11; (3) LKS efektif dengan 79,41% siswa tuntas terhadap KKM.Kata kunci: keterampilan berpikir kreatif, LKS, scientific approach.