Digital Talking Media: Conversation Strategy in Improving Children's Speaking Skills in Early Childhood Education Services
Main Authors: | Saodi, Syamsuardi, Rusmayadi, Rusmayadi, Kurnia R., Rika, Parwoto, Parwoto |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Pendidikan Ganesha
, 2023
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/53353 https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/53353/25371 |
Daftar Isi:
- Speaking skills in children are essential in supporting the growth and development potential, so a strategy is needed to develop this ability. One of the problems with children's speech delays is the need for more stimulants in the form of informal activities during their early development. This study analysed the effect of using digital talking media on the speaking skills of children aged 4-5 years in early childhood education services. This study uses a quantitative approach with a quasi-experimental design research type. Data were collected from 60 children aged 4-5 years. The methods used in collecting data are questionnaires and tests. The instrument used in collecting data is the question sheet. The data obtained were then analyzed using descriptive and inferential statistical analysis. The results showed a positive influence on the speaking skills of children aged 4-5 years in early childhood education services through conversation activities using digital talking media. The use of digital media talks in two forms, namely talking dolls and talking applications on Android. Regarding interest, using the talking application on Android is most in demand by children. This study concludes that there is a positive influence on the use of digital talking media in improving children's speaking skills in kindergarten, the age group of 4-5 years.
- Keterampilan berbicara pada anak menjadi hal penting dalam mendukung potensi tumbuh kembang anak, sehingga dibutuhkan strategi dalam menumbuhkan kemampuan tersebut. Pada usia 4-5 tahun merupakan tahap penggunaan kemampuan berbicara dalam mengembangkan aspek kognitif dan keterampilan sosial anak, sehingga anak yang memiliki perkembangan kemampuan berbicara yang optimal akan mendukung keterampilan lainnya. Salah satu permasalahan keterlambatan bicara anak adalah kurangnya stimulan dalam bentuk kegiatan bercakap-cakap pada masa awal perkembangannya. Salah satu strategi dalam meningkatkan stimulasi berbicara anak adalah dengan menggunakan media yang tepat, menarik dan dapat menumbuhkan keinginan belajar anak. Penelitian ini untuk mengetahui pengaruh penggunaan media digital talking terhadap keterampilan berbicara anak kelompok usia 4-5 tahun pada layanan pendidikan anak usia dini. Penggunaan media digital talking menjadi cara tepat dalam menstimulasi keterampilan berbicara melalui kegiatan bercakap-cakap. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian quasi eksperiment design. Populasi dalam penelitian ini anak kelompok usia 4-5 tahun di taman kanak-kanak dengan pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh positif terhadap keterampilan berbicara anak usia 4-5 tahun pada layanan pendidikan anak usia dini melalui aktivitas bercakap-cakap menggunakan media digital talking. Penggunaan media digital talking dalam dua bentuk yaitu boneka bicara dan aplikasi talking pada android. Dari segi ketertarikan, penggunaan aplikasi talking pada android menjadi pilihan paling banyak diminati anak.