Analisis Kelayakan Kebahasaan Buku Teks Bahasa Indonesia untuk SMA Kelas XII Kurikulum 2013 Terbitan Kemdikbud 2015

Main Authors: Afriana, Rika, Firjiantia, Regita , Afuri , Resi , Restiani , Putri Dinita, Riska , Mukhlis, Muhammad
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: UIR Press , 2022
Subjects:
Online Access: https://journal.uir.ac.id/index.php/sajak/article/view/8799
https://journal.uir.ac.id/index.php/sajak/article/view/8799/4030
Daftar Isi:
  • Teachers still complain about Indonesian language textbooks in the second semester of the twelfth semester because there are still many shortcomings in language and content. The purpose of this study was to describe and analyze the feasibility of the second semester of the twelfth semester of Indonesian language textbooks used by SMA Islam Sudirman. Aspects of the feasibility of the assessment are language and content. The data collection in this qualitative research uses the listening and proficient method, while the content analysis method is used to analyze the data. This study uses the expert triangulation method to test the validity of the data, namely researchers, teachers and students filling in the data generated by the data card based on the feasibility of the text book. The results of this study indicate the feasibility of textbooks in terms of language and content. The language and content scores are 56.3 and 51.9, so they are still not feasible. Both aspects need to be improved so that this textbook is suitable for both teachers and students.
  • Guru masih mengeluhkan buku ajar bahasa Indonesia semester dua semester dua belas karena masih banyak kekurangan bahasa dan isi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan menganalisis kelayakan buku ajar bahasa Indonesia semester II semester dua belas yang digunakan oleh SMA Islam Sudirman. Aspek kelayakan penilaian adalah bahasa dan isi. Pengumpulan data dalam penelitian kualitatif ini menggunakan metode listening and proficient, sedangkan metode analisis isi digunakan untuk menganalisis data. Penelitian ini menggunakan metode triangulasi ahli untuk menguji keabsahan data yaitu peneliti, guru dan siswa mengisi data yang dihasilkan oleh kartu data berdasarkan kelayakan buku teks. Hasil penelitian ini menunjukkan kelayakan buku teks dari segi bahasa dan isi. Skor bahasa dan isi adalah 56,3 dan 51,9, sehingga masih belum layak. Kedua aspek tersebut perlu ditingkatkan agar buku ajar ini cocok untuk guru dan siswa.