PENGARUH PELAKSANAAN MODEL KOOPERATIF TIPE TGT (TEAM GAMES TOURNAMENT) TERHADAP KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI SISWA KELAS V SDN 201 TAMMU-TAMMU

Main Author: Nasriani, Nasriani
Format: Article info application/pdf
Bahasa: ind
Terbitan: Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Dampal Selatan , 2020
Online Access: https://ejurnal.stkipdamsel.ac.id/index.php/scl/article/view/52
https://ejurnal.stkipdamsel.ac.id/index.php/scl/article/view/52/70
Daftar Isi:
  • This study aims to describe the implementation of the TGT (Team Games Tournament) cooperative model, know thedescription of communication skills, examine the effect of the implementation of the TGT (Team Games Tournament)type cooperative model on the communication skills of students in class V of SD Tammu-Tammu. This research is aquantitative study using true experimental deisgn, namely the pretest-posttest control group design. In this study thereare two variables: the independent variable is the implementation of the TGT (Team Games Tournament) cooperativemodel and the dependent variable is the student's communication ability. The population in this study were 53 gradestudents of Tammu-Tammu 201 Elementary School, totaling 53 students. Furthermore, the determination of the sampleusing probability sampling with the type of simple random sampling is divided into two groups, namely theexperimental group and the control group of 20 students each. The instrument was validated by expert lecturers. Thedata obtained were analyzed with two types of statistics namely descriptive statistics and inferential statistics includingdata normality test, data homogeneity test and hypothesis testing with the help of SPSS for windows 20.The results of the analysis show that: (i) the implementation of the TGT (Team Games Tournament) type of cooperativemodel in social studies consists of the stages of class presentation, group learning, games tournaments and group awardsgenerally well implemented. (ii) the students 'communication skills in the experimental group before learning had anaverage score of students' communication skills of 69.85, after being taught by implementing the TGT (Team GamesTournament) type cooperative model an average score of 88.65 increased. In the control group before learning theaverage score of students' communication skills was 67.9 and after learning increased by 74.0. (iii) The implementationof the TGT (Team Games Tournament) cooperative model influences the communication skills of the fifth gradestudents of SD Negeri 201 Tammu-Tammu.
  • Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan pelaksanaan model kooperatif tipe TGT (Team GamesTournament), mengetahui gambaran kemampuan berkomunikasi, menguji pengaruh pelaksanaan model kooperatif tipeTGT (Team Games Tournament) terhadap kemampuan berkomunikasi siswa kelas V SD Negeri 201 Tammu-Tammu.Penelitian ini adalah kuantitatif yang menggunakan true eksperimental deisgn yaitu dengan desain pretest-posttestcontrol group design. Pada penelitian ini terdapat dua variable: variable bebas yaitu pelaksanaan model kooperatif tipeTGT (Team Games Tournament) dan variable terikat adalah kemampuan berkomunikasi siswa. Populasi dalampenelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 201 Tammu-Tammu yang berjumlah 53 siswa. Selanjutnya penentuansampel menggunakan probability sampling dengan jenis simple random sampling dibagi dalam dua kelompok yaitukelompok eksperimen dan kelompok control masing-masing 20 siswa. Instrumen divalidasi oleh dosen ahli. Data yangdiperoleh dianalisis dengan dua jenis statistik yaitu statistik deskriptif dan statistik inferensial meliputi uji normalitasdata, uji homogenitas data dan uji hipotesis dengan bantuan SPSS for windows 20.Hasil analisis menunjukkan bahwa: (i) pelaksanaan model kooperatif tipe TGT (Team Games Tournament)dalam pembelajaran IPS terdiri dari tahap penyajian kelas, belajar dalam kelompok, games tournament danpenghargaan kelompok pada umumnya terlaksana dengan baik. (ii) kemampuan berkomunikasi siswa pada kelompokeksperimen sebelum pembelajaran memiliki skor rata-rata kemampuan berkomunikasi siswa yaitu 69,85, setelahdibelajarkan dengan pelaksaan model kooperatif tipe TGT (Team Games Tournament) terjadi peningkatan skor rata-rata88,65. Pada kelompok kontrol sebelum pembelajaran skor rata-rata kemampuan berkomunikasi siswa yaitu 67,9 dansetelah pembelajaran meningkat yaitu 74,0. (iii) Pelaksanaan model kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament)berpengaruh terhadap kemampuan berkomunikasi siswa kelas V SD Negeri 201 Tammu-Tammu.