Assignment Methods Accompanied by Feedback on Students' Mathematics Learning Outcomes in Solving Integer Operation Problems
Main Authors: | Azis, Azis, Nurlita, Maya |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Dayanu Ikhsanuddin
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://www.ejournal.lppmunidayan.ac.id/index.php/matematika/article/view/471 https://www.ejournal.lppmunidayan.ac.id/index.php/matematika/article/view/471/350 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was to determine the difference in the average learning outcomes of students who were taught the assignment method with feedback and those taught the assignment method without feedback in solving integer operations for class VII students of SMP Negeri 7 Baubau. This research is a quasi-experimental research (quasy experimental) with a quantitative approach. The population used in this study were all Grade VII students of SMP Negeri 7 Baubau who were spread in 3 parallel classes with a total of 93 people. To determine which class is the experimental class and the control class, the three classes are drawn by lot. Selected as the experimental class is class VII B and class VII A as control class. This research was conducted in the odd semester of the 2019/2020 school year. The instrument in this study was a test of mathematics learning outcomes. Data were analyzed by prerequisite test which consisted of normality test and data homogeneity test. The results showed that there was a difference in the average learning outcomes of students who were taught the assignment method with feedback and those taught the assignment method without feedback in solving integer operations for class VII students of SMP Negeri 7 Baubau. This is indicated by the value of t_count = 4.310 and the value of sig. (2-tailed) 0.000 < 0.05, meaning that H0 is rejected.
- Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan rata-rata hasil belajar siswa yang diajarkan dengan metode penugasan disertai umpan balik dan yang diajarkan metode penugasan tanpa disertai umpan balik dalam menyelesaikan soal operasi bilangan bulat siswa kelas VII SMP Negeri 7 Baubau. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (quasy eksperimental) dengan pendekatan kuantitatif. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah seluruh Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Baubau yang tersebar dalam 3 kelas parallel dengan jumlah 93 orang. Untuk menentukan kelas mana yang menjadi kelas eksperimen dan kelas kontrol, ketiga kelas tersebut diundi. Terpilih sebagai kelas eksperimen adalah kelas VII B dan kelas VII A sebagai kelas kontrol. Penelitian ini dilakukan pada semester ganjil tahun ajaran 2019/2020. Instrumen dalam penelitian ini berupa tes hasil belajar matematika. Data dianalisis dengan uji Prasyarat yang terdiri atas uji normalitas dan uji homogenitas data. Hasil penelitian menunjukan ada perbedaan rata-rata hasil belajar siswa yang diajarkan dengan metode penugasan disertai umpan balik dan yang diajarkan metode penugasan tanpa disertai umpan balik dalam menyelesaikan soal operasi bilangan bulat siswa kelas VII SMP Negeri 7 Baubau. Hal ini ditunjukkan dengan nilai thitung = 4,310 dan nilai sig. (2-tailed) 0,000 < 0,05, artinya H0 ditolak.