IMPLEMENTASI PEMBINAAN KINERJA GURU
Main Authors: | Roshid, Idwan, Kandar, Supomo, Sowiyah, Sowiyah |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Program Studi Magister Manajemen Pendidikan
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JMMP/article/view/1865 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JMMP/article/view/1865/1639 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JMMP/article/downloadSuppFile/1865/209 |
Daftar Isi:
- This study aimed to analyze and describe the performance of teachers, the implementation of academic supervision, methods and techniques, the results achieved in the development, the factors supporting and inhibiting the development, and follow-up coaching performance by the principal and school superintendent. The method used in this study is a qualitative research method with case study design. Data collection techniques used were interviews, observation, and documentation. The results showed that : 1) academic supervision activities emphasize professional development of teachers; 2) Methods and techniques of supervision; 3) The results achieved academic supervision; 4) Factors supporting and coaching performance teacher consisted of regulatory factors, the principal factor, and the factor of teachers; 5) Follow-up is done is to enable and facilitate the activities of Congress Subject Teacher (MGMP) school level.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan menggambarkan kinerja guru, pelaksanaan supervisi akademik, metode dan teknik, hasil yang dicapai dalam pembangunan, faktor-faktor pendukung dan penghambat pengembangan, dan tindak lanjut kinerja pembinaan oleh kepala sekolah dan pengawas sekolah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan rancangan studi kasus. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) kegiatan supervisi akademik menekankan pengembangan profesional guru, 2) Metode dan teknik pengawasan, 3) Hasil yang dicapai supervisi akademik, 4) Faktor pendukung dan kinerja guru pembinaan terdiri dari faktor regulasi, faktor utama, dan faktor guru, 5) Tindak lanjut yang dilakukan adalah mengaktifkan dan memfasilitasi kegiatan Kongres Subjek guru (MGMP) tingkat sekolah.Kata kunci: faktor guru, pembinaan kinerja guru, supervisi akademik