PENINGKATAN KINERJA GURU DENGAN PENGUATAN KEPEMIMPINAN VISIONER KEPALA SEKOLAH
Main Author: | Munakib |
---|---|
Format: | Article info application/pdf |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
AL-MUNADZOMAH
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/al-munadzomah/article/view/175 http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/al-munadzomah/article/view/175/151 |
Daftar Isi:
- Teacher performance is an important factor in achieving educational goals, namely to produce quality graduates. Based on the preliminary survey, it is known that the teacher's performance is still not as expected. Therefore, the performance of this teacher is an interesting topic to study. Based on the background, the purpose of this study is to find efforts to improve teacher performance by strengthening visionary leadership. The population of this study were all teachers with civil servant status in public junior high schools in South Tangerang City. The sampling technique used is Proportional Random Sampling and the Slovin formula is used to determine the number of samples so that 252 samples are obtained. The analysis of this research was conducted using statistical correlation method to determine whether the independent variables, namely visionary leadership, learning organization and adversity intelligence have a positive relationship with teacher performance. Then analyzed using the SITOREM method to determine the order of priority and recommendations for improvements that need to be made. The results showed that all independent variables had a significant positive relationship with teacher performance, in order based on the strength of the relationship between visionary leadership (ry1 = 0.547). This shows that teacher performance can be improved by strengthening visionary leadership, learning organizations and adversity intelligence. The results of the SITOREM analysis show that the components of teacher performance through visionary leadership, which still need improvement are: 1) Formulating the organization's vision and solving problems 2) Reacting appropriately to all threats & opportunities 3) Having broad insight 4) Endurance 5) Achievement. The suggestions that can be put forward for teachers and principals are to maintain indicators that have good enough scores
- Kinerja guru merupakan faktor penting dalam pencapaian tujuan pendidikan, yaitu untuk menghasilkan lulusan yang berkualitas. Berdasarkan survei pendahuluan diketahui bahwa kinerja guru masih belum sesuai harapan. Oleh karena itu, kinerja guru ini merupakan topik menarik untuk diteliti. Berdasarkan latar belakang, tujuan dari penelitian ini adalah untukmenemukan upaya-upaya untuk meningkatkan kinerja guru dengan penguatan kepemimpinan visioner, Populasi penelitian ini adalah seluruh guru yang berstatus PNS di SMP Negeri se-Kota Tangerang Selatan. Teknik pengambilan sampel menggunakan Propotional Random Sampling dan rumus Slovin digunakan untuk penetapan jumlah sampel sehingga diperoleh 252 orang sampel. Analisis penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode statistik korelasi untuk menentukan apakah variabel bebas, yaitu kepemimpinan visioner, organisasi pembelajar dan kecerdasan adversitas memiliki hubungan positif dengan kinerja guru. Kemudian dianalisis dengan menggunakan metode SITOREM untuk menentukan urutan prioritas dan rekomendasi perbaikan yang perlu dilakukan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa semua variabel bebas mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan kinerja guru, dengan urutan berdasarkan kekuatan hubungan kepemimpinan visioner (ry1= 0,547). Hal ini menunjukkan bahwa kinerja guru dapat ditingkatkan dengan penguatan kepemimpinan visioner, organisasi pembelajar dan kecerdasan adversitas. Hasil analisis SITOREM menunjukkan bahwa komponen kinerja guru melalui kepemimpinan visioner, yang masih memerlukan perbaikan adalah: 1) Merumuskan visi organisasi dan menyelesaikan masalah 2)Bereaksi secara tepat atas segala ancaman &peluang 3) Memiliki wawasan yg luas 4) Daya Tahan 5) Pencapaian. Adapun saran yang dapat diajukan untuk guru dan kepala sekolah adalah mempertahankan indikator-indikator yang memiliki nilai yang sudah cukup baik