Development of Learning Devices with Problem Based Learning Model on Statistics Material for Class VIII SMP

Main Authors: Aprilia, Riska, Zetriuslita, Zetriuslita, Ariawan, Rezi, Anggraini, Lilis Marina
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: UIR Press , 2022
Subjects:
4-D
Online Access: https://journal.uir.ac.id/index.php/Perspektif/article/view/9374
https://journal.uir.ac.id/index.php/Perspektif/article/view/9374/4212
Daftar Isi:
  • This study aims to produce mathematics learning tools in the form of a syllabus, lesson plans (RPP), and student worksheets (LKPD) with a Problem Based Learning (PBL) model on valid statistical material for class VIII SMP. This development uses a 4-D model consisting of four stages, namely the Define stage, the Design stage, the Develop stage, and the Disermination stage. However, due to the Covid-19 pandemic situation, the 4-D development model was only carried out in three stages, namely: the Define stage (definition), the Design stage (planning), and the Develop stage (development). The data collection instruments used were syllabus, lesson plans, and LKPD validation sheets. The data collection technique used was a non-test technique in the form of a questionnaire validation sheet given to three validators, namely two lecturers of Mathematics Education FKIP UIR and one mathematics teacher at SMP Negeri 1 Singingi. The analysis technique used is descriptive analysis. From the results of the study, the results of the syllabus validation were 88.71% with a very valid category, for RPP of 85.05% very valid category, and for LKPD 86.85% very valid category. Based on this development research, it was obtained that a learning device using the Problem Based Learning model for statistical material for class VIII SMP was tested for validity.
  • Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan perangkat pembelajaran matematika berupa Silabus, Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), dan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan model Problem Based Learning (PBL) pada materi statistika kelas VIII SMP yang valid. Dalam pengembangan ini menggunakan model 4-D yang terdiri dari empat tahap, yaitu tahap Define (pendefenisian), tahap Design (perencanaan), tahap Develop (pengembangan), dan tahap Disermination (penyebaran). Tetapi dikarenakan situasi pandemi Covid-19 model pengembangan 4-D yang dilakukan hanya sampai tiga tahapan saja, yaitu: tahap Define (pendefenisian), tahapi Design (perencanaan), dan tahap Develop (pengembangan). Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah lembar validasi Silabus, RPP, dan LKPD. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik nontes berupa angket lembar validasi yang diberikan kepada tiga orang validator, yaitu dua orang dosen Pendidikan Matematika FKIP UIR dan satu orang guru matematika SMP Negeri 1 Singingi. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif. Dari hasil penelitian diperoleh hasil validasi Silabus sebesar 88,71% dengan kategori isangat valid, untuk RPP sebesar 85,05% kategori sangati valid, dan untuk LKPD sebesar 86,85% kategori sangat valid. Berdasarkan penelitian pengembangan ini diperoleh perangkat pembelajaran denganimodel Problem Based Learnin ipada materi statistika kelas VIII SMP yang teruji kevalidannya