IDENTIFICATION OF JATAKA STORIES IN THE BUDDHIST CANDIS OF CENTRAL JAVA
Main Authors: | Santacitto, Sentot, Firnadi, Aryanto, Indramayapanna, Rakay |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Syailendra Buddhist College / Sekolah Tinggi Agama Buddha (STAB) Syailendra
, 2018
|
Online Access: |
https://syailendra.e-journal.id/jupen/article/view/7 https://syailendra.e-journal.id/jupen/article/view/7/6 |
Daftar Isi:
- The story of the past life of Buddha Gotama has become one of the most important discussions in Buddhist philosophy. The stories of his life are recorded in the Pāli Canon mainly in the Jātaka texts (birth stories of the Buddha). Jataka stories have obtained popularity in ancient times in Buddhist countries such as India, Sri Lanka, Myanmar, Thailand and even Indonesia. Its reputation which appeared in many Jātaka stories is being put into Buddhist art and architecture. In Indonesia, Jataka stories are found among reliefs on the walls of Candi Buddhist, such as Candi Sojiwan, Mendut and Borobudur. However, at present time there are no books that try to discuss Jātaka story carved on the walls of these temples thoroughly and systematically. This research tries to identify reliefs of Jātaka found in three Candi that are located in Central Java namely Candi Sojiwan, Mendut and Borobudur. The theory used in this research is Semiotics theory of Charles Shanders Pierce. This theory is used to interpret the signs contained in the reliefs of the Candi by using triangle of meaning ie., interpretants (researchers), objects (reliefs on the three Candis) and signs. Within the sign there are three things being analized namely icons, indexes and symbols. In relation to the icon, the researchers identify the images on the relief as they are. Then, in indexes, the researchers interpret images that have been identified in accordance with the existing context. For example, the icon that reveals the images of humans, crowns, and jewelry show that someone who wore the crown and jewelry was identified as a high standing one or even a king. Because these three Candis are Buddhist temples, the symbols given are of course tend to be of Buddhist context. When certain reliefs are identified to have represented certain Jātaka stories, they are considered objects that symbolize the Jātaka story. In this research there are 109 panel reliefs from three Candis that have been successfully studied. Among 109 panel reliefs there are 38 panels indentified as representing Jātaka stories. In Candi Sojiwan, 20 panel reliefs are found, but only 8 panels have been identified as telling the story of Jātaka. From 45 panels, 15 panel reliefs in Candi Mendut have been found to represent the Jātaka story. Meanwhile, 230 panel reliefs in Borobudur temple are then reduced to 44 panels and 15 are successfully identified to have links to Jātaka stories.
- Kisah kehidupan lampau Buddha Gotama telah menjadi salah satu pembahasan penting dalam filsafat agama Buddha. Kisah-kisah kehidupan beliau tercatat di dalam Kanon Pāli terutama dalam teks Jātaka (birth stories of the Buddha). Kisah-kisah Jātaka telah mengalami popularitas pada zaman kuno di negara-negara Buddhis seperti India, Sri Lanka, Myanmar, Thailand dan bahkan Indonesia. Reputasinya tampak dari banyaknya cerita Jātaka yang dituangkan dalam seni dan arsitektur Buddhis. Di Indonesia sendiri kisah-kisah Jātaka tertuang pada relief di dinding candi-candi Buddhis, seperti candi Sojiwan, Mendut, dan Borobudur. Namun demikian, saat ini tidak ada buku yang telah mencoba membahas kisah Jātaka yang terpahat pada dinding candi-candi ini secara menyeluruh dan sistematis. Penelitian ini mencoba untuk mengidentifikasi kisah-kisah Jātaka pada relief di tiga candi yang berlokasi di Jawa Tengah yakni Sojiwan, Mendut, dan Borobudur. Teori yang digunakan pada penelitian ini adalah teori Semiotika Charles Shanders Pierce. Teori ini digunakan untuk menafsirkan tanda-tanda yang terdapat pada relief di candi-candi tersebut dengan menggunakan segitiga makna (triangle of meaning) yakni interpretan (peneliti), objek (relief-relief pada tiga candi) dan tanda. Dalam tanda terdapat tiga hal yang dikaji yakni ikon, indeks dan simbol. Berhubungan dengan ikon peneliti mengidentifikasi gambar-gambar di relief sebagaimana adanya. Selanjutnya dalam indeks gambar-gambar yang sudah teridentifikasi dimaknai oleh peneliti sesuai dengan konteks yang ada. Misalnya, ikon yang menampakkan ada gambar manusia, mahkota, dan perhiasan menunjukkan bahwa seseorang yang mengenakan mahkota dan perhiasan tersebut diidentifikasi sebagai seorang bangsawan atau bahkan seorang raja. Disebabkan tiga candi ini merupakan candi Buddhis, simbol yang diberikan tentunya cenderung pada konteks Buddhis. Apabila pada relief tertentu teridentifikasi telah merepresentasikan kisah Jātaka tertentu, maka relief tersebut dianggap sebagai objek yang menyimbolkan kisah Jātaka. Dalam penelitian ini terdapat 109 panel relief tiga candi yang telah berhasil dikaji. Dari 109 panel relief tersebut terdapat 38 panel yang teridentifikasi merepresentasikan kisah-kisah jātaka. Pada candi Sojiwan terdapat 20 panel relief namun hanya 8 panel relief yang teridentifikasi telah mengisahkan cerita Jātaka. Dari 45 panel, 15 panel relief yang terdapat di candi Mendut ditemukan telah merepresentasikan kisah Jātaka. Sementara itu, 230 panel relief di candi Borobudur yang kemudian direduksi menjadi 44 panel dan berhasil diidentifikasi 15 panel relief yang memiliki hubungan dengan kisah-kisah Jātaka.