Decision Support System for Giving Monthly Rewards for Indihome New Install Technicians Using the Weighted Product Method Case Study of PT Telkom Access Kepanjen
Main Authors: | Saputro, Firman Adi, Isyriyah, Laila |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
LPPM STIKI MALANG
, 2021
|
Online Access: |
http://jurnal.stiki.ac.id/J-INTECH/article/view/552 http://jurnal.stiki.ac.id/J-INTECH/article/view/552/418 |
Daftar Isi:
- PT.Telkom Akses Kepanjen is a state-owned company PT Telkom Indonesia which engaged in information technology services and communications with a product called Indonesia Digital Home (INDIHOME). Installation, handling, maintenance, and network migration activities are the responsibility of PT. Telkom Access as a company of PT Telkom Indonesia which trusted to manage access to learning. In order to increase company income PT Telkom Access through the new installation sector (PSB) requires good management of human resources by management so that technical performance can be carried out according to the vision and management of the company. One of them is by providing a reward as a form of appreciation for technical performance as well as for improving technician performance. But the ongoing reward giving is only a par with the amount of acquisition of new pairs or provisioning starts (PS) so that the performance indicator (KPI) is not included in the assessment parameters. The system of support for the decision to give new pairs of technical returns by using the weighted product method is very helpful for management for the process of giving monthly returns to new pairs of technicalities by using several parameters including PI to PS, FFG, TTI, data validation, attendance, attendance and photo briefing, accuracy of work attendance and work permit. The results of the application of reward system by using the weighted product method on some of these parameters can produce more competitive and varied a reward values between technicalities and greatly assist the management of PT Telkom Akses Kepanjen in determining the rewards of paper as a new evaluation material for technical performance.
- PT.Telkom Akses Kepanjen merupakan anak perusahaan Badan Usaha Milik Negara PT Telkom Indonesia yang bergerak dibidang jasa layanan teknologi informasi dan komunikasi dengan produknya yang bernama Indonesia Digital Home (INDIHOME). Aktifitas pemasangan, penanganan gangguan, maintenance, serta migrasi jaringan menjadi tanggung jawab PT. Telkom Akses sebagai anak perusahaan PT Telkom Indonesia yang dipercaya untuk mengelola jaringan akses. Guna meningkatkan pendapatan perusahaan PT Telkom Akses melalui sektor pemasangan baru (PSB) diperlukan pengelolaan sumber daya manusia yang baik oleh menejemen agar kinerja teknisi dapat berjalan sesuai visi dan misi perusahaan. Untuk menjaga kinerja optimal tersebut perusahaan dapat memperhatikan hal yang paling utama yakni pemenuhan kebutuhan pegawai khususnya teknisi. Salah satunya dengan memberikan reward sebagai bentuk penghargaan atas kinerja teknisi serta untuk meningkatkan etos kerja teknisi. Tetapi sistem pemberian reward yang berjalan hanya berparamater pada satu kriteria yaitu jumlah perolehan pasang baru atau provisioning strart (PS) sehingga key performance indicator (KPI) tidak masuk dalam parameter penilaian. Sistem pendukung keputusan pemberian reward teknisi pasang baru indihome dengan menggunakan metode weighted product sangat membantu manajemen untuk proses pemberian reward bulanan kepada teknisi pasang baru indihome dengan menggunakan beberapa parameter diantaranya PI to PS, FFG, TTI ,Validasi data, Absensi, Kehadiran foto briefing, Ketepatan kehadiran dan izin kerja. Hasil dari penerapan sistem pemberian reward dengan menggunakan metode weighted product terhadap beberapa parameter ini dapat menghasilkan nilai reward yang lebih kompetitif dan bervariatif antar teknisi dan sangat membantu pihak manajemen PT Telkom Akses Kepanjen dalam menentukan penerima reward serta sebagai bahan evaluasi terhadap kinerja teknisi pasang baru indihome.