Media Penunjang Pembelajaran Organ Paru-Paru Manusia Berbasis Mobile Menggunakan Augmented Reality (Studi Kasus SDN 2 Ardimulyo)

Main Authors: Cahyani, Danni Nur, Oktavia, Chaulina Alfianti
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: LPPM STIKI MALANG , 2019
Online Access: http://jurnal.stiki.ac.id/J-INTECH/article/view/438
http://jurnal.stiki.ac.id/J-INTECH/article/view/438/339
Daftar Isi:
  • Interest in reading Indonesian people, especially children is still very minimal. So that makes the development of students' interest in reading ability is very alarming. This is because the method given to students is not optimal. The low interest in reading for students becomes a habit, thus affecting students' reading ability. Efforts to encourage interest in reading begin with simple things like changing the learning patterns that initially used the media of books to be more interesting by using Augmented Reality technology. With this technology, it is hoped that students can be active in following the learning process and students will be more interested in deepening science lessons, especially the lungs. In this learning media, there are 4 main features namely lung anatomy, lung function, pulmonary disease and, help menu. In utilizing this technology, it has been proven that this learning support media uses language that is easily understood by students so that students' enthusiasm for learning can increase.
  • Minat baca masyarakat Indonesia khususnya anak-anak masih sangat minum. Sehingga membuat perkembangan baca siswa sangat memprihatinkan. Hal ini dikarenakan metode yang diberikan kepada siswa tidak optimal. Rendahnya minat baca bagi siswa menjadi suatu kebiasaan, sehingga mempengaruhi kemampuan membaca siswa. Upaya untuk mendorong minat baca dimulai dengan hal-hal sederhana seperti mengubah pola pembelajaran yang awalnya menggunakan media buku menjadi lebih menarik dengan diselingi menggunakan teknologi Augmented Reality. Dengan adanya teknologi ini diharapkan agar siswa dapat aktif dalam mengikuti proses pembelajaran dan siswa akan lebih tertarik lagi terharap pelajaran IPA khususnya paru-paru. Dalam media pembelajaran ini terdapat 4 fitur utama yaitu anatomi paru, fungsi paru, penyakit paru, dan menu bantuan. Dalam pemanfaatan teknologi ini telah dibuktikan bahwa media pembelajaran ini menggunakan bahasa yang mudah dipahami oleh siswa sehingga semangat belajar siswa dapat meningkat.