HUBUNGAN INTENSITAS KOMUNIKASI INTERPERSONAL SISWA DENGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI DI KELAS
Main Authors: | Latifah, Rosidah Nurul, Holilulloh, Holilulloh, Yanzi, Hermi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
FKIP Unila
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/2286 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/2286/1396 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/downloadSuppFile/2286/190 |
Daftar Isi:
- This study aimed to describe the correlation between intensity of studentsâ€TM interpersonal communication with communication skill at the second grade of SMA Muhammadiyah 2 Karang Tengah. The method for this research is correlational research method. Sample of this research are 28 students. Data analysis of this research uses Chi Kuadrat and data collecting technique uses questionnaire. The results showed that: (1) the intensity of interpersonal communication (X) are dominant on moderate or quite often category with percentage 53.6%, (2) communication skill in class (Y) is dominant on capable category with percentage 57.2%, (3) there is a positive correlation, significant, and high correlation between the intensity of interpersonal communication with communication skills in the classroom, it means that the more often the intensity of interpersonal communication the better the students' communication skills in the classroom.Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan hubungan intensitas komunikasi interpersonal siswa dengan kemampuan komunikasi di kelas XI SMA Muhammadiyah 2 Karang Tengah. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian korelasional. Sampel dalam penelitian 28 orang. Analisis data menggunakan Chi Kuadrat dan teknik pengumpulan data menggunakan angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) intensitas komunikasi interpersonal (X) dominan pada kategori sedang atau cukup sering dengan persentase 53,6%, (2) kemampuan komunikasi di kelas (Y) dominan pada kategori mampu dengan persentase 57,2%, (3) terdapat hubungan yang positif, signifikan, dan kategori keeratan tinggi antara intensitas komunikasi interpersonal dengan kemampuan komunikasi di kelas, artinya semakin sering intensitas komunikasi interpersonal siswa maka semakin baik pula kemampuan komunikasi di kelas.Kata kunci: intensitas,  kemampuan komunikasi, komunikasi interpersonal siswa