The Descriptive Analysis of Students’ Writing Ability in Narrative Text at the Eighth Grade of SMP Negeri 1 Gunungsitoli Barat in 2020/2021

Main Authors: Harefa, Hasrat Sozanolo, Zebua, Joshua Obedience
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Neolectura , 2021
Subjects:
Online Access: https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/369
https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/369/255
Daftar Isi:
  • Writing is one of the four language skills that should be mastered by students. The syllabus of SMP Negeri 1 Gunungsitoli Barat expects the students to be able to compiling the narrative text in the form of personal experience. The purpose of the research was describing the students’ writing ability in narrative text and the factors affecting it. The method used in the research was descriptive qualitative. The analysis of the data was conducted by following steps. Analyzing the quantitative data by using analytic scoring rubric from Glenceo namely, focus/organization, elaboration/support/style, and grammar and mechanics and analyzing the qualitative data through transcripts of structure interviews. Furthermore, the informant of the research was class VIII-A students of SMP Negeri 1 Gunungsitoli Barat which consisted of 20 students. The data were collected through documentary data of students’ worksheets and interview both students and English teacher. The result showed that the students’ ability in writing narrative text was in Good category (66 score). It is proved by the findings that there were 7 students (35%) included in ‘Excellent’ category, there were 4 students (20%) included ‘Good category, there were 3 students (15%) included ‘Fairy’ category and category included in ‘Poor’ were 6 students (30%). Furthermore, the factors that affect the students’ ability in writing narrative text were: students cognitive it was problem organization, less motivation, lack of grammar, lack of practice and the influence of the first language (L1) on writing in English.
  • Menulis merupakan salah satu dari empat keterampilan berbahasa yang harus dikuasai oleh siswa. Silabus SMP Negeri 1 Gunungsitoli Barat mengharapkan siswa mampu menyusun teks naratif dalam bentuk pengalaman pribadi. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan kemampuan menulis siswa dalam teks naratif dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Analisis data dilakukan dengan langkah-langkah berikut. Menganalisis data kuantitatif dengan menggunakan rubrik penilaian analitik dari Glenceo yaitu focus/organization, elaboration/support/style, dan grammar and mechanics serta menganalisis data kualitatif melalui transkrip wawancara struktur. Selanjutnya informan penelitian ini adalah siswa kelas VIII-A SMP Negeri 1 Gunungsitoli Barat yang berjumlah 20 siswa. Pengumpulan data dilakukan melalui data dokumen lembar kerja siswa dan wawancara siswa dan guru bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan siswa dalam menulis teks naratif berada pada kategori Baik (skor 66). Hal ini dibuktikan dengan temuan bahwa terdapat 7 siswa (35%) termasuk dalam kategori 'Sangat Baik', ada 4 siswa (20%) termasuk kategori 'Baik', ada 3 siswa (15%) termasuk kategori dan kategori 'Cukup'. termasuk dalam 'Buruk' sebanyak 6 siswa (30%). Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan siswa dalam menulis teks naratif adalah: kognitif siswa itu adalah organisasi masalah, kurang motivasi, kurangnya tata bahasa, kurangnya latihan dan pengaruh bahasa pertama (L1) dalam menulis dalam bahasa Inggris