Analysis of Student Satisfaction in the Learning Process through Online Chat Applications

Main Author: Megayanti, Windi
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Neolectura , 2021
Subjects:
Online Access: https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/285
https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/285/225
Daftar Isi:
  • This study aims to analyze student satisfaction in the learning process carried out through online chat applications. The method used in this study is the ex post facto method and a survey was conducted to 282 students who took online learning from March to July 2020. The results showed that out of 282 students stated that as many as 89% of students participated in the learning process through the WhatsApp chat application , 10% of students study through Telegram, the rest through Line and WeChat. Based on this experience, as many as 55.7% stated that they were not satisfied with the learning process carried out through online chat applications. After further investigation, this dissatisfaction occurs due to students not being able to concentrate properly in following the learning process. This is because students are easily distracted by private chats that they also do in the same application. In addition, the problem of internet quota is also the second biggest obstacle after concentration. Interaction, devices, teacher professionalism, and time also emerged as factors that influenced the dissatisfaction.
  • Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kepuasan mahasiswa dalam proses pembelajaran yang dilakukan melalui aplikasi obrolan online. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode ex post facto dan survei yang dilakukan kepada 282 mahasiswa yang mengikuti pembelajaran online dalam kurun waktu Maret hingga Juli 2020. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 282 mahasiswa menyatakan bahwa sebanyak 89% mahasiswa mengikuti proses pembelajaran melalui aplikasi obrolan WhatsApp, 10% mahasiswa belajar melalui Telegram, sisanya melalui Line dan WeChat. Berdasarkan pengalaman tersebut, sebanyak 55,7% menyatakan tidak puas atas proses pembelajaran yang dilakukan melalui aplikasi obrolan online. Setelah ditelusuri lebih lanjut, ketidakpuasan ini terjadi akibat mahasiswa tidak dapat berkonsentrasi dengan baik dalam mengikuti proses pembelajaran. Hal ini dikarenakan mahasiswa mudah teralihkan konsentrasinya oleh obrolan pribadi yang juga mereka lakukan di aplikasi yang sama. Selain itu, masalah kuota internet juga menjadi kendala terbanyak kedua setelah konsentrasi. Interaksi, perangkat, profesionalitas pengajar, serta waktu juga muncul sebagai faktor yang mempengaruhi ketidakpuasan tersebut.