Using Video in Teaching Speaking: An Action Research

Main Author: Harefa, Hasrat Sozanolo
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Neolectura , 2021
Subjects:
Online Access: https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/170
https://journal.neolectura.com/index.php/intelektium/article/view/170/151
Daftar Isi:
  • This study aims to describe the factors that support students' ability in the learning process to speak using video. This research was classroom action research. Classroom action research was done in four steps: planning, action, observation, and reflection. Quantitative data was gained from the score of the student's speaking test. The test was given at the end of every cycle. The qualitative data was collected through the result of observation. It described the factors that support the students' ability to speak based on the result observation from the collaborator activities both the students and the researcher itself. The research aimed to explain how video can increase students' speaking skills in the second semester of the English Education Study Program for IKIP Gunungsitoli. Using video can increase students' skills in speaking. Quantitative data support it included test results in every cycle. The quantitative data show that students have improved speaking skills in every cycle using video and reaching the indicator of success. The students' ability to speak cannot pass the score standard in the cycle because most students cannot convey their ideas about the material. However, in cycle II, there is increasing in student's ability to speak. The quantitative data also is supported by the qualitative data through observation results. The observation sheet result describes that the students' activities improved every meeting by using video.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan faktor-faktor yang mendukung kemampuan siswa dalam proses pembelajaran berbicara menggunakan video. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian tindakan kelas dilakukan dalam empat tahap: perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Data kuantitatif diperoleh dari nilai tes berbicara siswa. Tes diberikan di akhir setiap siklus. Data kualitatif dikumpulkan melalui hasil observasi. Ini menggambarkan faktor-faktor yang mendukung kemampuan berbicara siswa berdasarkan hasil observasi dari aktivitas kolaborator baik siswa maupun peneliti itu sendiri. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana video dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa pada semester II Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris IKIP Gunungsitoli. Penggunaan video dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa. Data kuantitatif mendukung hal tersebut termasuk hasil tes pada setiap siklus. Data kuantitatif menunjukkan bahwa siswa mengalami peningkatan keterampilan berbicara di setiap siklus dengan menggunakan video dan mencapai indikator keberhasilan. Kemampuan berbicara siswa tidak dapat memenuhi standar skor pada siklusnya karena sebagian besar siswa tidak dapat menyampaikan gagasannya tentang materi. Namun pada siklus II terjadi peningkatan kemampuan berbicara siswa. Data kuantitatif juga didukung oleh data kualitatif melalui hasil observasi. Hasil lembar observasi menggambarkan bahwa aktivitas siswa meningkat setiap pertemuan dengan menggunakan video.