The influence of emotional intelligence on the mathematics learning outcomes of seventh grade students of MTs. NW Pagutan
Main Authors: | Mauliddin, Mauliddin, Siti Patimah, Siti Patimah |
---|---|
Format: | Article info application/pdf |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Prodi Tadris Matematika Universitas Islam Negeri Mataram
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.jurmat.com/index.php/jmt/article/view/28 https://jurnal.jurmat.com/index.php/jmt/article/view/28/42 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was to determine the influence of emotional intelligence on the mathematics learning outcomes of MTs students. NW Pagutan. This type of research is ex-post facto with a quantitative approach. The subjects of this study were seventh grade students at MTs. NW Pagutan. The data collection method used in this research is in the form of questionnaires and documentation. The results obtained in this study are the magnitude of F count is 29,020. Meanwhile, the value of is at a significance level of 5% with N=19, which is 4.45. Then with a significance/probability level of 0.000 < 0.05, meaning that it is significant, so H_a is accepted and H_o is rejected. The conclusion that can be drawn from this research is that there is an influence of emotional intelligence on the mathematics learning outcomes of seventh grade students of MTs NW Pagutan. The suggestions put forward in this study are that teachers are expected to be more familiar with the emotional conditions of students, so that teachers can choose appropriate learning methods or models so that they can help students achieve maximum learning outcomes.
- Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar Matematika siswa MTs. NW Pagutan. Jenis penelitian ini adalah ex-post facto dengan pendekatan kuantitatif. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas VII di MTs. NW Pagutan. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket dan dokumentasi. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini yaitu besarnya adalah 29,020. Sementara nilai pada taraf signifikansi 5% dengan N=19, yaitu sebesar 4,45. Maka dengan tingkat signifikansi/ probabilitas 0,000 < 0,05, artinya signifikan, sehingga diterima dan ditolak. Kesimpulan yang dapat diambil dari penelitian ini yaitu terdapat pengaruh kecerdasan emosional terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII MTs. NW Pagutan. Adapun saran yang diajukan dalam penelitian ini yaitu guru diharapkan untuk lebih mengenal kondisi emosional yang dimiliki siswa, sehingga guru dapat memilih metode ataupun model pembelajaran yang sesuai sehingga dapat membantu siswa mencapai hasil belajar yang maksimal.