Rancang Bangun Prototipe Pengoptimal Charging Baterai pada Mobil Listrik dari Pembangkit Tenaga Surya dengan Menggunakan Sistem Boost Converter
Main Authors: | Pauzi, Gurum Ahmad , Rahma, Diana , Suciyati, Sri Wahyu , Surtono, Arif |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Departement of Physics, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, University of Lampung
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jemit.fmipa.unila.ac.id/index.php/jurnal/article/view/19 https://jemit.fmipa.unila.ac.id/index.php/jurnal/article/view/19/8 |
Daftar Isi:
- In this research, the lithium-ion 48 Volt battery charging system's design was carried out on the prototype electric car using the boost converter tool. Boost converter consists of several circuit systems, namely oscillator circuit, trigger circuit, switching circuit, inductor, and DC output. IC TL 494 as pulse and frequency wave generator, used to regulate the switching process on the MOSFET circuit in the boost converter. This research was conducted by presenting variations in the inductor wire's diameter to determine the result of the current output used for the filling process by varying the diameter by 0.8 mm, 4 mm, and 8 mm. The number of wire twists used remains 5:27 and produces an output voltage boost converter of 54 Volts. The results showed the inductor wire's diameter affected the output of the boost converter and the length of battery charging time on the electric car. The length of time of battery draining at the wire's diameter is 0.8 mm, which is for 680 minutes, at the wire 4 mm diameter for 290 minutes, and at the diameter of the wire, 8 mm is for 400 minutes. The boost converter has the advantage of being more efficient in terms of dimensions, resulting in 3 times the voltage and power increase compared to the input voltage. The maximum panel input power of 14.5 Watts when added boost converter maximum power increased by 47.84 Watts.
- Pada penelitian ini, telah dilakukan perancangan sistem pengisian baterai Lithium Ion 48 volt pada mobil listrik dengan menggunakan alat boost converter. Boost converter terdiri dari beberapa sistem rangkaian yaitu rangkaian osilator, rangkaian trigger, rangkaian switching, induktor dan keluaran DC. IC TL 494 sebagai pembangkit gelombang pulsa dan frekuensi, digunakan untuk mengatur proses switching pada rangkaian MOSFET di boost converter. Penelitian ini dilakukan dengan meberikan variasi diameter kawat induktor untuk mengetahui hasil keluaran arus yang digunakan untuk proses pengisian, dengan memvariasikan diameter sebesar 0,8 mm, 4 mm dan 8 mm. Jumlah lilitan kawat yang digunakan tetap yaitu 5:27 dan menghasilkan tegangan output boost converter sebesar 54 Volt. Hasil penelitian menunjukkan diameter kawat induktor mempengaruhi keluaran dari boost converter dan lama waktu pengisian baterai pada mobil listrik. Lama waktu pengisan baterai pada diameter kawat 0,8 mm yaitu selama 680 menit, pada diameter kawat 4 mm yaitu selama 290 menit dan pada diameter kawat 8 mm yaitu selama 400 menit. Boost converter memiliki keunggulan seperti lebih efisien dalam segi dimensi, menghasilkan kenaikkan tegangan dan daya 3 kali lipat dibandingkan tegangan masukannya. Daya input panel maksimum sebesar 14,5 Watt ketika ditambahkan boost converter daya listrik maksimum mengalami peningkatan sebesar 47,84 Watt.