Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Kesebangunan melalui Pembelajaran Matematika Realistik
Main Author: | Musrifah, Musrifah |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Balai Diklat Keagamaan Semarang
, 2020
|
Online Access: |
https://bdksemarang.e-journal.id/Ed/article/view/80 https://bdksemarang.e-journal.id/Ed/article/view/80/21 |
Daftar Isi:
- The purpose of this research is to improve student activity, student concept understanding, and problem solving competencies on similirity trought realistic mathematic education. This research is applying on nineth E grade of MTs Negeri 2 Temanggung. This research is conducted on two cycles. Each cycle consisted of three meetings that first meeting the students presented a problem relating to similirity, at the second meeting the students facilatated students to construct the consept of similarity, at the third meeting the students served back a problem that aplication of similarity.Data obtained in this research is data activity of students in learning, the values of knowledge and skills. The data were analiyzed by using a description comparation techniques. The results of this research are active students in the first cycle of 69,4% increase to 94,4% in the second cycle, the understanding of similarity concept in first cycle of 76% increase 87% in the second cycle, and problem solving competencies on first and second cycle reach 68%.
- Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran, meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan siswa dalam menyelesaikan masalah kesebangunan dengan pembelajaran matematika realistik (RME). Penelitian ini dilaksanakan di kelas IXE MTs Negeri 2 Temanggung. Penelitian dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari 3 pertemuan yaitu pertemuan pertama siswa disajikan masalah yang berkaitan dengan kesebangunan ,pertemuan kedua siswa difasilitasi untuk mengkontruksi konsep kesebangunan, pertemuan ketiga siswa disajikan kembali kegiatan memecahkan masalah aplikasi konsep kesebangunan. Data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah data keaktifan siswa, data nilai pengetahuan ,dan data nilai ketrampilan. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan teknik deskripsi komparasi. Hasil yang diperoleh pada penelitian ini adalah keaktifan siswa dalam pembelajaran matematika pada siklus pertama 69,4% naik menjadi 94,4% pada siklus kedua, pemahaman konsep kesebangunan pada siklus pertama 76% naik menjadi 87% pada siklus kedua, dan kemampuan memecahkan masalah kesebangunan pada siklus pertama dan kedua mencapai 68%.