Pengaruh Penambahan Plastik Tipe PET (Polyethylene Terepthalete) Terhadap Campuran Laston AC-WC
Main Authors: | Rahayu, Putri, Rifqi, Mirza Ghulam , Amin, M. Shofi’ul |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Indonesian Society of Applied Science
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://journal.isas.or.id/index.php/JACEIT/article/view/66 https://journal.isas.or.id/index.php/JACEIT/article/view/66/60 |
Daftar Isi:
- To find a solution the road problem in Indonesia, it requires to perform a modified mixture to obtain good quality of asphalt concrete pavement with addition the new material. The new material as an additive to increase the quality of pavement is a Polyethylene Terepthalete (PET). This Research uses some variation as: 4%, 4,5%, and 5% of PET from weight of asphalt concrete. The purpose of this research is to identify the impact of PET as an additive in asphalt concrete wearing course (AC-WC). The metodh used in this study is a dry process from some references (such as: design and implementation of asphalt pavement used plastic waste, 2019). The result of marshall test found that the optimum performance and stability for 5% PET with 6.5% variances value of asphalt bitumen. Stability of five variation averange is 2193.3 kg; Flow is 3.90 mm; Void in Mix (VIM) is 3.7%; void mix in aggregate (VMA) is 16,7%; Void filled Bitumen (VFA/VFB) is 77.9%, and Marshall Quotient is 562,4 kg/mm. By the references used in this research, these value have been suitable with the research result from those references. It can be concluded that the asphalt pavement with using an additive of PET gives better performances and stability than without PET.
- Untuk mengatasi masalah kerusakan jalan di Indonesia maka perlu dilakukan modifikasi campuran untuk mendapatkan kualitas perkerasan aspal beton yang baik dengan penambahan material. Bahan tambah yang digunakan sebagai aditif untuk meningkatkan kualitas perkerasan jalan adalah PET. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh PET sebagai bahan tambah pada Lapisan Aspal Beton (AC-WC). Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode kering (Pedoman Perancangan dan Pelaksanaan Campuran Beraspal Panas Menggunakan Limbah Plastik, 2019). Hasil dari pengujian marshall didapatkan kadar aspal optimum pada campuran laston AC-WC dengan bahan tambah PET sebesar 5% dengan variasi kadar aspal 6,5%. Stabilitas rata-rata dihasilkan sebesar 2193,3 kg ; flow sebesar 3,90 mm; VIM sebesar 3,7%; VMA sebesar 16,68%; VFA/VFB sebesar 77,9%, dan MQ sebesar 562,4 kg/mm. Berdasarkan referensi yang digunakan dalam penelitian ini, nilai tersebut telah sesuai dengan hasil penelitian dari referensi tersebut. Dapat disimpulkan bahwa perkerasan aspal dengan menggunakan aditif PET memberikan kinerja dan stabilitas yang lebih baik dibandingkan tanpa PET.