PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT TERHADAP SIKAP ILMIAH DAN PRESTASI BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS V SDN GUGUS BANYUNING

Main Authors: Handayani, Ni Nyoman Lisna, Muliastrini, Ni Ketut Erna
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram , 2021
Online Access: https://e-journal.iahn-gdepudja.ac.id/index.php/PS/article/view/313
https://e-journal.iahn-gdepudja.ac.id/index.php/PS/article/view/313/207
Daftar Isi:
  • This research aims to investigate the effect of Community-Science- Technology learning approach toward scientific attitude and science learning achievement on fifth grade students of public elementary school Banyuning Cluster. This research was a quasi-experiment with Posttest-Only Control-Group Design. Research population was 198 fifth grade students of  Belantih cluster. Thirty three students were selected as sample which was determined using random sampling technique. Scientific attitude data were gathered using questionnaire and science learning achievement data were gathered using multiple choice test. Data were analyzed using MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) assisted by SPSS 17.00 for windows. Research results show that: First, scientific attitude of students who followed Community-Science-Technology learning approach was significantly better than students who followed conventional learning. Second, science learning achievement of students who followed community-science-technology learning approach was significantly better than students who followed conventional learning. Third, simultaneously, scientific attitude and science learning achievement of students who followed community-science- technology learning approach was significantly better than students who followed conventional learning. The results of this study are expected to provide information for educational institutions to take appropriate policies, which are related to efforts to develop scientific attitudes and improve student learning outcomes.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui besarnya pengaruh model pembelajaran sains teknologi masyarakat (STM) terhadap sikap ilmiah dan prestasi belajar IPA pada Siswa Kelas V SDN Gugus Banyuning. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan rancangan The Posttest-Only Control-Group Desain. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas V gugus Banyuning dengan jumlah populasi 198 siswa. Sebanyak 33 siswa dipilih sebagai sampel yang ditentukan dengan teknik random sampling. Data sikap ilmiah dikumpulkan dengan kuesioner dan prestasi belajar IPA menggunakan tes pilihan ganda. Data dianalisis dengan menggunakan MANOVA (Multivariat Analysis of Variance) berbantuan SPSS 17.00 for windows. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa: Pertama, sikap ilmiah antara siswa yang mengikuti model pembelajaran sains teknologi masyarakat  secara signifikan lebih baik daripada siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional (F sebesar 114,22 dan p < 0,05). Kedua, prestasi belajar IPA antara siswa yang mengikuti pembelajaran sains teknologi masyarakat secara signifikan lebih baik daripada siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional (F sebesar 7,786 dan p < 0,05). Ketiga, secara simultan sikap ilmiah dan prestasi belajar antara siswa yang mengikuti model pembelajaran sains teknologi masyarakat secara signifikan lebih baik daripada siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional (F sebesar 61,175 dan p < 0,05).  Hasil penelitian ini diharapkan dapat memberi informasi bagi lembaga pendidikan untuk mengambil kebijakan yang tepat, yang berkaitan dengan upaya menumbungkembangkan sikap ilmiah dan meningkatkan hasil belajar siswa.