APPLICATION OF ONLINE LEARNING ON STUDENTS' LEARNING MOTIVATION IN BANKING MANAGEMENT COURSES IN THE COVID-19 PANDEMIC, ACADEMIC YEAR 2020/2021
Main Author: | Djoko, Sunarti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Program Studi Pendidikan Ekonomi STKIP Kie Raha Ternate
, 2021
|
Online Access: |
https://jurnal.stkipkieraha.ac.id/index.php/jupek/article/view/199 https://jurnal.stkipkieraha.ac.id/index.php/jupek/article/view/199/142 |
Daftar Isi:
- ABSTRACT This study aims to determine the impact of the application of online learning on student learning motivation in banking management courses during the covid-19 pandemic. This type of research uses a descriptive qualitative approach..The data collection procedure was carried out by means of observation, interviews and documentation. Data analysis in this study was processed through three stages, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing. The research shows that first; student learning motivation is not the same as when participating in learning that is carried out directly in the classroom. Students are more enthusiastic about participating in the learning that the lecturer conveys in the classroom compared to online learning carried out during the covid-19 pandemic through the google classroom and whatsapp applications. Second, the inhibiting factors are: students have difficulty understanding the subject matter delivered via video because they run out of quota when participating in learning delivered through the application.difficulty getting a stable network or signal when participating in learning, so that the learning obtained is less than optimal, while the supporting factors are: making it easier for lecturers to deliver material via smartphones, delivering material to be more interesting and not monotonous, making it easy for students to access other learning resources needed. Keywords: Learning motivation, online learning during the covid-19 pandemic.
- ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak penerapan pembelajaran daring terhadap motivasi belajar mahasiswa pada mata kuliah manajemen perbankan selama pandemi covid-19. Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Prosedur pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini diolah melalui tiga tahapan, yaitu reduksi data, penyajian data serta penarikan kesimpulan.Hasil penelitian menunujukkan bahwa pertama, motivasi belajar mahasiswa tidak seperti pada saat mengikuti pembelajaran yang dilakukan secara langsung diruang kelas. mahasiswa lebih semangat mengikuti pembelajaran yang dosen sampaikan diruang kelas dibandingkan dengan pembelajaran daring yang dilakukan selama pandemi covid-19 melalui aplikasi google classroom dan whatsapp. Kedua, faktor-faktor penghambatnya yaitu: mahasiswa kesulitan dalam memahami materi pelajaran yang disampaikan melalui video karena mengalami kehabisan kuota disaat mengikuti pembelajaran yang disampaikan melalui aplikasi. Kesulitan mendapatkan jaringan atau sinyal yang stabil pada saat mengikuti pembelajaran, sehingga pembelajaan yang didapatkan menjadi kurang maksimal. Sedangkan faktor pendukungnya yaitu: memberi kemudahan pada dosen dalam menyampaikan materi melalui smartphone, penyampaian materi menjadi lebih menarik dan tidak monoton, memberikan kemudahan bagi mahasiswa untuk mengakses sumber belajar lain yang dibutuhkan. Kata Kunci: Motivasi belajar, pembelajaran daring dan pandemi covid-19.