Analysis of Model fit and Item Parameter of Mathematics National Examination Using Item Response Theory
Main Authors: | Aristiawan, Aristiawan, Retnawati, Heri, Istiyono, Edi |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Universitas Negeri Malang
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://journal2.um.ac.id/index.php/jpp/article/view/7145 http://journal2.um.ac.id/index.php/jpp/article/view/7145/4515 http://journal2.um.ac.id/index.php/jpp/article/downloadSuppFile/7145/1227 http://journal2.um.ac.id/index.php/jpp/article/downloadSuppFile/7145/1228 |
Daftar Isi:
- This study aims to determine the compatibility of the item response theory models in Mathematics National Exam and to find out the estimated parameters of the items. Qualitative analysis was carried out on the responses of 3223 students in Yogyakarta. The analysis was carried out using statistical and graph methods. Based on the results of the model suitability analysis, it was found that the model suitable for the Mathematics National Examination was a three-parameter logistic model (3 PL). The difficulty in the range of -0.887 to 1.013, discrimination between 0.78 - 3.551 and pseudo guessing between 0.181 to 0.5. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kecocokan model teori respon butir serta mengetahui estimasi parameter butirnya. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini menggunakan 3297 respon jawaban siswa di provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Analisis kecocokan model teori respon butir dilakukan dengan menggunakan metode statistik dan metode grafik karakteristik butir. Berdasarkan hasil analisis, didapatkan hasil bahwa model yang cocok digunakan pada soal paket 1 Ujian Nasional Matematika SMP/MTs tahun ajaran 2014/2015 adalah model tiga parameter logisti. Parameter tingkat kesulitan soal berada pada rentang -0.938 sampai 0.689, daya beda antara 0.850 – 3.763 dan tebakan semu diantara 0.122 – 0.5