Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Fabel Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Songgon

Main Author: Aziza, Alfani
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Negeri Malang , 2022
Subjects:
Online Access: http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/2138
http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/2138/1729
Daftar Isi:
  • Abstract: The study was intended to describe the learning process of the 7th grade students of SMP Negeri 1 Songgon in writing fable texts. The three aspects examined are planning, execution, and assessment of dissemination to write the fable text. The approach used is a qualitative approach with a descrip­tive type of research. At this research, the researcher acts as the key instrument. The data sources in this study are the teacher’s lesson plan, the learning activities, and the assessment activities from student’s writings and assessment’s instrument. The collection of data’s techniques in this study are observation techniques, interviews, and document studies. The research instruments used are the observation sheet, a document study guidelines, and the recorder. Data analysis techniques consist of collection, reduction, presentation, and conclusion. The stages of research carried out are preparation, implementation, analysis, and data reporting. From the result of data analysis, it is found that in the learning activity of fable text writing, three activities are performed by the teacher, namely planning, implementation, and learning assessment. The planning consists of the teachers lesson plan and its component. The implementation of learning consist of preliminary, main, and closing activities. And learning assessment includes process and results assessment from three aspects namely affective, cognitive and psychomotor. Keywords: Indonesian language learning, writing skill, fable text Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pembelajaran menulis teks fabel di kelas VII SMP Negeri 1 Songgon. Aspek yang diteliti ada tiga macam, yaitu perencanaan, pelaksanaan, dan penilaian pembelajaran menulis teks fabel. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Pada penelitian ini, peneliti bertindak sebagai intrumen kunci. Data dalam penelitian ini bersumber dari RPP yang digunakan guru, kegiatan pembelajaran menulis teks fabel, dan kegiatan penilaian hasil karangan siswa dan instrumen penilaian. Teknik pengum­pulan data dalam penelitian ini adalah teknik observasi, wawancara, dan studi dokumen. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi, pedoman wawancara, pedoman telaah dokumen dan perekam. Teknik analisis data terdiri dari pengumpulan data, reduksi, penyajian data, dan penyimpulan. Tahap penelitian yang dilakukan yaitu persiapan, pelaksanaan, analisis dan pelaporan data. Dari hasil analisis data diketahui bahwa dalam pembelajaran menulis teks fabel terdapat tiga kegiatan yang dilakukan oleh guru yaitu perencanaan, pelaksanaan, dan penilaian pembelajaran. Perencanaan pembelajaran terdiri dari RPP beserta komponennya. Pelaksanaan pembelajaran meli­puti kegiatan pendahuluan, inti, dan penutup. Penilaian Pembelajaran meliputi penilaian proses dan penilaian hasil dari tiga aspek, yaitu penilaian sikap, pengetahuan, dan keterampilan. Kata kunci: Pembelajaran bahasa Indonesia, keterampilan menulis, teks fabel