Persuasif dalam Iklan Indomie pada Media Sosial Twitter

Main Authors: Ghandi, Firdaus Achmad, Martutik, Martutik
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Negeri Malang , 2022
Subjects:
Online Access: http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/1706
http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/1706/1509
Daftar Isi:
  • Abstract: In general, this study aims to examine the persuasiveness of Indomie advertisements on Twitter social media. This study of Indomie advertisements uses a qualitative approach. The orientation used is a discourse analysis model. This study examines how Indomie persuades its consumers through social media Twitter in terms of sentences, techniques, and content of persuasive messages. The results showed that the following were found. First, persuasive sentences in Indomie advertisements on Twitter social media are found in inviting, advocating, suggesting, and convincing, and affirming. Second, persuasive techniques in Indomie's advertisements on Twitter social media found techniques of rationalization, identification, suggestion, conformity, compensation, substitution, and projection. Third, the content of persuasive messages in Indomie's advertisements on Twitter social media in terms of content focus shows the priority of the product and fosters a consumer need. Meanwhile, in terms of status, it shows the content of the message, the status of facts and the status of opinions developed by the advertiser. Keywords: persuasive, Indomie advertisement, Twitter. Abstrak: Secara umum penelitian ini bertujuan untuk mengkaji persuasif iklan Indomie di media sosial Twitter. Kajian terhadap iklan Indomie ini menggunakan pendekatan kualitatif. Orientasi yang digunakan menggunakan model analisis wacana. Penelitian ini mengkaji bagaimana Indomie memersuasi konsumennya lewat media sosial Twitter dari segi kalimat, teknik, dan isi pesan persuasif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ditemukan berikut. Pertama, kalimat persuasif dalam iklan Indomie pada media sosial Twitter ditemukan kalimat mengajak, menegaskan, meyakinkan, menyarankan, dan menganjurkan. Kedua, teknik persuasif dalam iklan Indomie pada media sosial Twitter ditemukan teknik rasionalisasi, identifikasi, sugesti, konformitas, kompensasi, penggantian, dan proyeksi. Ketiga, isi pesan persuasif dalam iklan Indomie pada media sosial Twitter dari segi fokus isi menunjukkan keutamaan produk dan menumbuhkan suatu kebutuhan konsumen. Sedangkan, dari segi status menunjukkan isi pesan status fakta dan status opini yang dikembangkan pengiklan. Kata Kunci: persuasif, iklan Indomie, Twitter