Efektivitas Iklan Sasa ”Welcome Back Micin Swag Generation” pada Generasi Milenial

Main Authors: Margareta, Yessi, Pujiyanto, Pujiyanto, Cendekia, Dhara Alim
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Negeri Malang , 2022
Subjects:
Online Access: http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/1567
http://journal3.um.ac.id/index.php/fs/article/view/1567/1379
Daftar Isi:
  • Abstract: Evaluating the effectiveness of advertising is very important in understanding whether advertising can affect expectations and what changes need to be made to improve its performance. This study aims to measure and analyze the effectiveness of Sasa's "Welcome Back Micin Swag Generation" ads from PT. Sasa Inti among the millennial generations. The data in this study were collected from 280 respondents. The analysis technique of the data used is the EPIC model, which covers four dimensions: empathy, persuasion, impact and communication. The results of the analysis of the EPIC model in each dimension are empathy = 4,644, persuasion = 3,899, impact = 4,031, communication = 4,497. Based on the four dimensions examined, when they are inserted into the range of the decision scale of the EPIC model, the result of all four are effective, even for the dimensions of empathy and communication are in a very effective scale. With an EPIC rate of 4,268, the "Welcome Back Micin Swag Generation" indicator can be described as effective. Keywords: effectiveness of advertising; EPIC model; Sasa MSG Abstrak: Melakukan evaluasi terhadap efektivitas iklan sangat penting dilakukan agar dapat mengetahui apakah iklan yang dibuat dapat berpengaruh sesuai harapan dan melihat perubahan apa yang perlu dilakukan untuk meningkatkan kinerjanya. Penelitian ini bertujuan untuk mengukur dan menganalisis mengenai efektivitas iklan Sasa “Welcome Back Micin Swag Generation” yang dilakukan oleh PT. Sasa Inti pada kalangan generasi milenial. Data dari penelitian ini diperoleh dari 280 responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah EPIC Model yang mencakup empat dimensi yaitu empathy, persuasion, impact, dan communication. Hasil dari penelitian analisis EPIC Model pada masing-masing dimensi adalah empathy = 4.644, persuasion = 3.899, impact = 4.031, communication = 4.497. Berdasarkan empat dimensi yang diteliti, apabila dimasukkan kedalam rentang skala keputusan EPIC Model maka didapatkan hasil keempatnya efektif, bahkan untuk dimensi empathy dan communication berada pada rentang sangat efektif. Dengan nilai EPIC rate sebesar 4.268 maka dapat dinyatakan bahwa iklan Sasa “Welcome Back Micin Swag Generation” efektif. Kata kunci: efektivitas Iklan; EPIC model; Sasa MSG