Birokrasi Pelayanan Publik di Kelurahan Talumolo Kecamatan Dumbo Raya Kota Gorontalo
Main Authors: | Ma’ruf, Pricilia , Sakir, Mochammad, Bau, Hasan |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Poliitik Universitas Ichsan Gorontalo
, 2021
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ejurnal.unisan.ac.id/index.php/jipik/article/view/26 https://ejurnal.unisan.ac.id/index.php/jipik/article/view/26/8 |
Daftar Isi:
- This study aims to find out how the Public Service Bureaucracy in the Talumolo Village Office, Dumbo Raya District, Gorontalo City. This study uses service performance indicators concerning the opinion of Dwiyanto (2012: 50) namely: 1) Productivity, 2) Service Quality, 3) Responsiveness, 4) Responsibility, and 5) Accountability. The method used in this research is a qualitative approach with descriptive presentation. The informants in this study were seven people, five were employees of the Talumolo Village Office and two were the people of Talumolo Village. The data collection technique used in this research is using observation, interview, and documentation techniques. This study uses interactive data analysis techniques through data collection, data reduction, data presentation, and concluding. The results of the research on the Public Service Bureaucracy at the Talumolo Village Office, Gorontalo City, namely the productivity indicators, employee productivity at the Talumolo Village Office is still not good and still needs to be improved. The indicators of responsiveness and accountability of employees at the Talumolo sub-district office are classified as good, while the accountability indicators are still not good.
- Penelitian ini bertujuan untuk rnengetahui bagaimana Birokrasi Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Talumolo Kecamatan Dumbo Raya Kota Gorontalo. Penelitian ini menggunakan indikator kinerja pelayanan dengan mengacu pada pendapat Dwiyanto ( 2012 : 50 ) yakni: 1) Produktivitas, 2) Kualitas Layanan, 3) Responsivitas, 4) Responsibilitas, dan 5) Akuntabilitas. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah pendekatan Kualitatif dengan penyajian secara deskriptif. Informan dalam penelitian ini sebanyak tujuh orang, lima merupakan pegawai yang ada di Kantor Kelurahan Talumolo dan dua merupakan masyarakat Kelurahan Talumolo. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakan teknik analisis data secara interaktif melalui pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian mengenai Birokrasi Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Talumolo Kota Gorontalo yakni indikator produktivitas, produktivitas pegawai pada Kantor Kelurahan Talumolo tergolong masih kurang baik dan masih perlu ditingkatkan. Indikator responsivitas dan responsibilitas pegawai pada kantor Kelurahan Talumolo tergolong baik sedangkan Indikator akuntabilitas masih tergolong kurang baik.