Application of a Contextual Approach in Indonesian Language Learning to Improve the Ability to Write Poetry

Main Authors: Barnawi, Barnawi, Pratama, Fidya Arie , Al-Ghozali, Muhammad Iqbal
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Insania Publishing , 2019
Subjects:
Online Access: http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/8
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/8/9
Daftar Isi:
  •  Problem Background Learning to write free poetry in grade V SDN is very low. Students' competence in writing, especially in writing free poetry, can be improved if they use appropriate methods, techniques and learning approaches in learning to write free poetry. The research objectives that the researchers achieved through this study wanted to know: 1) Describe the ability to write free poetry of fifth  of SDN before learning Indonesian using a contextual approach. 2) Describe student learning outcomes in learning to write free poetry after participating in learning by applying a contextual approach. 3) To describe the response of student interest in learning to write free poetry using a contextual approach. 4) Knowing the obstacles faced by the teacher in learning to write free poetry. This study uses a classroom action research method . The choice of this method is based on the writer's desire to increase the student's ability to write free poetry. This study consists of four components,  planning, action, observation, and reflection. The results of the research and discussion are as follows based on the data analysis of the results of the research on the free poetry writing skills of fifth grade elementary school students in the pre-test and in the final test, it is seen that there is an increase in learning outcomes and student interest responses using a contextual approach. Conclusion, the application of a contextual approach to learning Indonesian to write free poetry in fifth grade elementary school students is very good and useful
  •  Latar Belakang Masalah Pembelajaran menulis puisi bebas pada siswa kelas V SDN sangat rendah. Kompetensi siswa dalam menulis, khususnya menulis puisi bebas dapat meningkat bila menggunakan metode, teknik dan pendekatan pembelajaran yang tepat dalam pembelajaran menulis puisi bebas. Tujuan penelitian yang peneliti capai melalui penelitian ini ingin mengetahui: 1) Mendeskripsikan kemampuan menulis puisi bebas siswa kelas V SDN sebelum pembelajaran bahasa indonesia dengan pendekatan kontekstual. 2) Mendeskripsikan hasil belajar siswa pada pembelajaran menulis puisi bebas setelah mengikuti pembelajaran dengan menerapkan pendekatan kontekstual. 3) Untuk mendeskripsikan respon minat siswa terhadap pembelajaran menulis puisi bebas dengan menggunakan pendekatan kontekstual. 4) Mengetahui kendala yang dihadapi Guru dalam pembelajaran menulis puisi bebas. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK). Pemilihan metode ini didasarkan oleh keinginan penulis untuk mengadakan peningkatan kemampuan siswa dalam menulis puisi bebas. Penelitian ini terdiri dari empat komponen yaitu rencana, tindakan, pengamatan, dan refleksi. Hasil penelitian dan pembahasan sebagai berikut berdasarkan analisis data hasil penelitian keterampilan menulis puisi bebas siswa kelas V SD pada tes awal dan tes akhir terlihat adanya peningkatan hasil belajar dan respon minat siswa menggunakan pendekatan kontekstual. Kesimpulan, Penerapan pendekatan kontekstual pada pembelajaran bahasa indonesia menulis puisi bebas pada siswa kelas V SD sangat baik dan bermanfaat.