Interactive Learning Model to Increase Student Activities in Social Studies Learning About Natural Resources in Elementary Schools

Main Authors: Pratama, Fidya Arie, Al Ghozali, Muhammad Iqbal , Gunawan, Ahmad
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Insania Publishing , 2021
Subjects:
IPS
Online Access: http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/31
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/31/30
Daftar Isi:
  • The background of this research was a lack of activity and student learning outcomes in social studies learning. One of the reasons is that the way of learning that teachers do so far is still conventional in the sense that the dominant teacher is active in transferring knowledge to students. While students are less involved, their activities are only listening, taking notes and memorizing them. Based on this, a classroom action research (CAR) was carried out with the aim of increasing and improving teaching and learning activities in class IV SDN 1 Kedawung. The method used in this research is to use the PTK developed by Kemis and Mc.Taggart which consists of planning, action, observation and reflection. The research data collection technique was carried out using observation guidelines, field notes, interview sheets, process assessment tables, evaluation sheets (LKS). The data obtained were analyzed and reflected using qualitative descriptive methods. The results showed that student learning activities in learning natural resources using an interactive approach had increased. Student learning outcomes have also increased significantly in each cycle. The average score of students at the end of I reached 64.46, in cycle II the average score of students was 68.92 and in the third cycle the average score of students was 76.60. This shows that students' understanding is quite evenly distributed with the level of achievement that is classified as quite successful.
  • Pelaksanaan penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS. Salah satunya disebabkan oleh cara pembelajaran yang dilakukan guru selama ini masih bersifat konvensional dalam arti guru yang dominan aktif mentransfer ilmunya kepada siswa. Sementara siswa kurang dilibatkan, kegiatannya hanya mendengar, mencatat dan menghapalnya. Berdasarkan hal tersebut, maka dilaksanakan penelitian tindakan kelas (PTK) dengan tujuan untuk meningkatkan dan memperbaiki kegiatan belajar mengajar di kelas IV SDN 1 Kedawung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan PTK yang dikembangkan oleh Kemis dan Mc.Taggart yang terdiri dari perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Adapun teknik pengumpulan data penelitian dilakukan dengan menggunakan pedoman observasi, catatan lapangan, lembar wawancara, tabel penilaian proses, lembar evaluasi (LKS). Data yang diperoleh dianalisis dan direfleksi dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran sumber daya alam dengan menggunakan pendekatan interaktif mengalami peningkatan. Hal ini ditunjukkan dari sikap keseriusan, keantusiasan, kegembiraan, dan responsif terhadap masalah yang diajukan guru. Para siswa tampak respek dalam menerima informasi pengetahuan melalui teman dalam kelompoknya. Hasil belajar siswa juga mengalami peningkatan yang cukup signifikan dalam setiap siklusnya. Nilai rata-rata siswa pada akhir I mencapai 64,46, siklus II rata-rata nilai siswa 68,92 dan pada siklus III rata-rata nilai siswa 76,60. Hal ini menunjukkan bahwa pemahaman siswa cukup merata dengan tingkat pencapaian yang tergolong cukup berhasil.