Application of Cooperative Learning Model Type Student Teams Achievement Division to Improve Social Studies Learning Outcomes

Main Authors: Barnawi, Barnawi, Al Ghozali, Muhammad Iqbal , Pratama, Fidya Arie
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Insania Publishing , 2020
Subjects:
IPS
Online Access: http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/25
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/25/22
Daftar Isi:
  • One of the duties of a teacher is to create a learning atmosphere that is interesting and fun and can support the creation of predetermined goals, because the quality of learning outcomes can be optimal if the process is carried out effectively, meaning that the learning process can take place smoothly, directed, and in accordance with the learning objectives has been established. The research methodology used in this study used classroom action research, where the instruments used were observation and tests to evaluate learning outcomes. Based on the test results (pretest and posttest), the increase in reading ability of students in Indonesian subjects has increased in each cycle. This can be seen from the average posttest score obtained between cycles I, II and III has increased, namely, the average post-test score in cycle I is 64.21, the average value of cycle II is 69.47 and the average -The average value of cycle III is 74.74, it can be concluded that there is an increase in student learning outcomes in social science subjects. Based on the research results, it can be concluded that the use of the Student Achievement Division type of cooperative learning method can improve learning activities and student learning outcomes in class IV social science subjects.
  • Tugas seorang guru salah satunya yaitu menciptakan suasana pembelajaran yang menarik dan menyenangkan serta dapat menunjang terciptanya tujuan yang telah ditetapkan, karena mutu hasil pembelajaran dapat optimal jika prosesnya dilaksanakan secara efektif, artinya proses pembelajaran dapat berlangsung dengan lancer, terarah, dan sesuai dengan tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan. Metodologi penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas, dimana instrument yang digunakan adalah observasi dan tes untuk evaluasi hasil belajar. Berdasarkan hasil tes (pretes dan postes), peningkatan kemampuan membaca peserta didik pada mata pelajaran bahasa indonesia terdapat peningkatan pada setiap siklus. Hal ini dapat di lihat dari perolehan rata-rata hasil nilai postes antara siklus I, II dan III mengalami kenaikan yaitu, rata-rata nilai postes siklus I adalah sebesar 64,21, rata-rata nilai siklus II adalah sebesar 69,47 dan rata-rata nilai siklus III adalah 74,74, dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial.  Berdasarkan hasil peneltian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode pembelajaran kooperatif tipe Student Achievement Divisiondapat meningkatkan aktivitas pembelajaran dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial kelas IV.