Efforts to Improve Students' Understanding in Mathematics Subjects to the Introduction to the Concept of the Smallest Multiple Partnership (KPK) Using Dakon Numbers Media
Main Authors: | Al Ghozali, Muhammad Iqbal, Pratama, Fidya Arie , Faqih, Ahmad |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Insania Publishing
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/23 http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/23/24 |
Daftar Isi:
- Learning mathematics on the subject of the Least Fellowship (KPK) is very important to be taught in elementary schools for reasons related to reality. Based on observations, this material is considered difficult because the method used by the teacher is still conventional and does not use learning media, from the results of an interview study conducted on 18 students only one student can answer it, therefore a new method is needed to overcome this problem. Researchers used dakon media on the grounds that in the learning process students were invited to be active in learning activities by being given a stimulus in the form of media. In accordance with the respondent's learning theory where learning is produced from experience with an environment in which there is a relationship between stimulus and response. The objectives of this study were: (1) to find out how to increase understanding of the KPK material, (2) to find out the students' interest in learning using Dakon media. This study used the PTK method which adopted the Kemmis & Taggart model which consisted of two cycles. Data collection was carried out through interviews, observation, filling out questionnaires and tests, analyzed by reflection in each cycle. The results showed a significant increase in both student understanding and student interest. Acquisition of student learning outcomes with an average in cycle I reached 70 with a percentage of 44% completeness, cycle II with an average of 92 and a percentage of completeness of 100%.
- Pembelajaran matematika mengenai materi Kelipatan Persekutuan Terkecil (KPK) sangat penting diajarkan di SD karena alasan berhubungan dengan kenyataan. Berdasarkan pengamatan, materi ini dianggap sulit karena metode yang digunakan oleh guru masih konvensional tidak menggunakan media pembelajaran, dari hasi studi wawancara yang dilakukan pada 18 siswa hanya satu siswa yang bisa menjawabnya, oleh karena itu perlu metode baru dalam mengatasi masalah ini. Peneliti menggunakan media dakon dengan alasan, dalam proses pembelajaran siswa diajak untuk aktif dalam kegiatan pembelajaran dengan diberikan stimulus berupa media. Sesuai pada teori belajar responden dimana belajar dihasilkan dari pengalaman dengan lingkungan yang didalamnya terjadi hubungan antara stimulus dan respon. Tujuan dari penelitian ini adalah : (1) mengetahui peningkatan pemahaman pada materi KPK, (2) mengetahui minat siswa terhadap pembelajaran dengan menggunakan media dakon. Penelitian ini mengunakan metode PTK yang mengadopsi model Kemmis & Taggart yang terdiri dari dua siklus. Pengumpulan data dilakukan melalui kegiatan wawancara, observasi, pengisian angket dan tes, dianalisis dengan refleksi pada setiap siklus. Hasil penelitian menunjukan adanya peningkatan secara signifikan baik dari pemahaman siswa dan minat siswa. Perolehan hasil belajar siswa dengan rata-rata pada siklus I mencapai 70 dengan persentase ketuntasan 44%, siklus II dengan rata-rata 92 dan persentase ketuntasan 100%. Oleh karena itu dapat disimpulkan bahwa dengan penggunaan media dakon bilangan pada matapelajaran matematika materi KPK dapat meningkatkan pemahaman siswa kelas IV SD Negeri 2 Bojonggenteng Kabupaten Sukabumi.