Efforts to Improve Counting Skills Using Number Card Displayers
Main Authors: | Barnawi, Barnawi, Pratama, Fidya Arie |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Insania Publishing
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/21 http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/21/16 |
Daftar Isi:
- Mathematics is a subject that is quite feared by students. Students perceive that mathematics is a difficult subject to understand because students are faced with complex calculations that are quite racking their brains. In addition, by looking at the reality in the field that the mathematics scores of students in elementary schools are still low. There are still many students who have not been able to achieve the minimum completeness criteria set by the school. Seeing this fact, the researcher made a breakthrough in mathematics learning activities in class III. In carrying out learning activities, researchers use media that is attractive and makes it easier for students to understand the material. The media used was transparent plastic value bag media. This research is a classroom action research using cycle III as a result of the comparison. In the learning activities of the first cycle, the average score of the students showed a value of 65.19, then in the second cycle the average score of students increased to 76.93. In each cycle the researcher tries to evaluate the deficiencies in each cycle. So that in cycle III the students' average score increased quite significantly where the average score was 88.52 and all students had reached the minimum completeness criteria. By looking at the results of this study it can be concluded that learning mathematics activities using transparent plastic value bags media can increase student scores in mathematics in grade III of elementary school.
- Mata pelajaran matematika merupakan mata pelajaran yang cukup ditakuti oleh siswa. Siswa memandang bahwa mata pelajaran matematika merupakan mata pelajaran yang susah untuk dipahami karena siswa dihadapkan ke hitung-hitungan rumit yang cukup memeras otak. Selain itu dengan melihat kenyataan di lapangan bahwa nilai mata pelajaran matematika siswa pada sekolah dasar masih dibilang rendah. Masih banyak siswa yang belum dapat mencapai nilai kriteria ketuntasan minimal yang ditetapkan sekolah. Melihat kenyataan tersebut peneliti melakukan suatu terobosan dalam kegiatan pembelajaran matematika di kelas III. Dalam melakukan kegiatan pembelajaran peneliti menggunakan media yang menarik dan memudahkan siswa untuk dapat memahami materi. Media yang digunakan adalah media kantong nilai plastik transparan. Media ini merupakan media yang cukup murah dan mudah didapatkan dan dipraktekkan oleh siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan III siklus sebagai hasil perbandingannya. Pada kegiatan pembelajaran siklus I rata-rata nilai siswa menunjukkan nilai 65,19, kemudian pada siklus II nilai rata-rata siswa meningkat menjadi 76,93. Pada setiap siklus peneliti mencoba melakukan evaluasi atas kekurangan pada setiap siklus. Sehingga pada siklus III nilai rata-rata siswa meningkat cukup signifikan dimana nilai rata-ratanya sebesar 88,52 dan semua siswa telah mencapai nilai kriteria ketuntasan minimal. Dengan melihat hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa kegiatan pembelajaran matematika dengan menggunakan media kantong nilai plastik transparan dapat meningkatkan nilai siswa pada mata pelajaran matematika di kelas III sekolah dasar.