Efforts to Improve Sosial Science Learning Outcomes by Using Image Media on Family Self-Documents
Main Authors: | Indahyati, Indahyati, Pratama, Fidya Arie , Al Ghozali, Muhammad Iqbal |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Insania Publishing
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/15 http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/15/14 |
Daftar Isi:
- Based on the observations of researchers at Kesambi Dalam II Elementary School, teachers are still using learning media or only using blackboard media in carrying out social studies teaching and learning activities. So that in learning activities there is often a lack of understanding of students in understanding the subject matter delivered by the teacher. But on the other hand, teachers generally want their students to be successful in learning social studies. Because this success is an asset for students to get good test results or test scores. Actually, success in learning social studies is not just a value. but, apart from the value aspect, there are also other aspects that students need to achieve from learning social studies, namely psychomotor skills in life. The method used in this study uses classroom action research where the results of the study indicate that learning using image media can increase learning activities and learning outcomes in Social Sciences subjects in class II and there is an increase in learning outcomes in social science subjects using media picture.
- Berdasarkan pengamatan peneliti pada Sekolah Dasar Negeri Kesambi Dalam II, guru masih masih menggunakan media pembelajaran atau hanya menggunakan media papan tulis saja dalam melangsungkan kegiatan belajar mengajar IPS. Sehingga dalam kegiatan pembelajaran sering terjadi kurang pahamnya siswa dalam memahami materi pelajaran yang disampaikan oleh guru. Tetapi dilain pihak para guru pada umumnya menginginkan agar siswanya berhasil dalam belajar IPS. Karena keberhasilan ini merupakan modal bagi siswa untuk memperoleh hasil tes atau nilai tes yang baik. Sebenarnya keberhasilan dalam belajar IPS bukan nilai semata. melainkan, selaian aspek nilai, ada pula aspek-aspek lain yang perlu dicapai siswa dari belajar IPS yaitu keterampilan psikomotorik dalam kehidupan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan penelitian Tindakan kelas dimana hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran dan hasil belajar pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas II serta terdapat peningkatan hasil belajar pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial dengan menggunakan media gambar.